نام کاربری:    رمز عبور:






مهر مهتاب: ف

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]



لطايف عارفانه استاد يعقوب قمري شريف آبادي: حروف (ف) برگرفته از كتاب (لطايف عارفانه) و كتاب (زن طائر فردوس يا ساحر دوزخ)

نكته: لطايفي كه داراي علامت ( * ) ستاره هستند برگرفته از كتاب (زن طائر فردوس يا ساحر دوزخ) مي باشند و لطايفي كه اين علامت را ندارند برگرفته از كتاب (لطايف عارفانه) هستند.

 

نكته هاي معنوي و كلمات حكيمانه استاد

فاتح

360. زندگی برای افراد هدفمند، نبرد است. چنانچه در این نبرد فاتح شوند، الگویی برای آیندگان می‌گردند.

 

 

فاسقان

570. شيطان رام اوليا، در بند انبيا در تعقيب مؤمنان و همراه فاسقان مي‌باشد.

 

 

فاطمه(س)

33. انسان هر قدر لطیف‌تر شود، آگاه‌تر می‌گردد و هر قدر آگاه‌تر شود، در مقابل مشکلات همچون عیسی(ع) پسر مریم(س) و حسین(ع) پسر فاطمه(س) صبورتر می‌گردد.

35. عیسی(ع) پسر مریم(س) و حسین(ع) پسر فاطمه(س)، فرزندان و مادران مصیبت‌دیده تاریخ‌اند که به عنوان مقدس‌ترین الگوهای مطهر برای مردان و زنان با ایمان می‌باشند.

191. همان‌گونه که عیسی(ع) پسر مریم(س)، انسان مطهری است که جسمیت او برای مردم، شبهه می‌باشد، حسین(ع) پسر فاطمه(س) نيز انسان مطهری است که مظلومیت او برای مردم نهفته می‌باشد.

786. آسمان و زمين مرآتي مي‌باشند كه الله و رحمان و رحيم همچون: خورشيد و ماه و زهره، و محمد(ص) و علي(ع) و فاطمه(س) در آن متجلي است.

1057. عيسي(ع) پسر مريم(س) و حسين(ع) پسر فاطمه(س) به دليل وجيه بودنشان به شهادت رسيدند.

1105.برتري حسين(ع) پسر فاطمه(س) نسبت به عيسي(ع) پسر مريم(س)، ديد باطني و ظاهري مي‌باشد.

*- با بهره‌مندی‌ از شریعت‌ محمد(ص‌)، در معرفت‌ علی‌(ع‌) بر حقیقت‌ فاطمه‌(س‌) کامیاب‌ شویم‌.

*- علی‌ بن‌ ابی‌طالب‌(ع‌) و فاطمه‌ زهرا(س‌) دو الگوی‌ زیبایی‌ و دو راهنمای‌ الهی‌ در عالم‌ غیب‌، از طرف‌ روح‌ الامین‌، و در عالم‌ شهود، از سوی‌ محمد امین‌ برای‌ آدمیان‌ می‌باشند.

*- فاطمه‌ برای‌ علی‌ به‌ منزلهء‌ گل‌ سفید یاس‌، و علی‌ برای‌ فاطمه‌ همچون‌ گل‌ سرخ ‌محمدی‌ می‌باشد که‌ عطر گل‌ سفیدش‌ حسن‌(ع‌) و عطر گل‌ سرخش‌ حسین‌(ع‌) است‌.

*- فاطمه‌ زهرا(س‌) سرچشمهء نور و معدن‌ العظمة‌ روح‌ و الگوی‌ زیبایی‌ حور از برای ‌راغبین‌ می‌باشد.

*-  فاطمه‌(س‌) براق‌ عشق‌ و الگوی‌ حوران‌ فردوس‌ برای‌ اولیای‌ الهی‌ می‌باشد.

*- محمد(ص‌) همچون‌ گل‌ زیبایی‌ است‌ که‌ گلاب‌ معطرش‌ علی‌(ع‌) است‌ و عطر مطهرش‌ فاطمه‌(س‌) می‌باشد. با بهره‌گیری‌ از گل‌ زیبای‌ محمد، در قلب‌ معطر علی‌ به‌ عطر خوشبوی‌ فاطمه‌ آراسته‌ گردیم‌.

 

 

فاطمه زهرا(س)

253. موسی کلیم الله(ع) به منزله خاک، عیسی روح الله(ع) به منزله آب، محمد رسول الله(ص) به منزله گُل، علی ولیّ الله(ع) به منزله بلبل و فاطمه زهرا(س) به منزله پروانه گُل مي‌باشند.

 

 

فاني

6. آنان که عاقل‌اند، عالم‌اند. آنان که عاشق‌اند، عارف‌اند و آنان که فانی‌اند، شاهدند.

631. هرگاه معشوق بر جايگاه عاشق فرود آيد، عاشق فاني و معشوق باقي مي‌گردد.

* - آن‌ که‌ جایگاه‌ خود را ببیند، عاقل‌ است‌ و آن‌ که‌ جایگاه‌ لیلی‌ را ببیند، عارف‌ است‌ و آن‌ که‌ جمال‌ لیلی‌ را ببیند، عاشق‌ است‌. و آن که لیلی، جمال او را ببیند فانی است.

 

 

فانيان

51. براي لقاي معبود، عاقلان وضوي عقل، عاشقان وضوي عشق، و فانيان وضوي فنا مي‌گيرند.

*- جویندگان‌ حق‌، عالمان‌ عاقل‌اند. یابندگان‌ حق‌، عارفان‌ عاشق‌اند. بینندگان‌ حق‌، فانیان‌ باقی‌اند.

 

 

فتوت

219. توجه به صورت، سبب محبت و فتوت است و توجه به عورت، سبب شهوت و غضب می‌باشد.

 

 

فجار

106. دین‌داران به سه گروه مختلف تقسيم مي‌شوند: فجّار،‌ ابرار و مقربان.

‌408. مقربان، گل‌های بهشت؛ ابرار، پرندگان بهشت و فجار، چرندگان آن می‌باشند.

1063. الباب با نداي ابرار از بين فجار به سوي مقربان شتابان‌اند.

1152. جنيان فجارند، انسيان مُختال‌اند، فرشتگان انوارند و مقربان ارواح می‌باشند.

 

 

فخر كننده

709. آسمان و زمين فخر كننده يكديگرند. زماني كه آفتاب است، زمين مي‌بالد و زماني كه مهتاب است،‌ آسمان مي‌نازد.

 

 

فرار حوا(س)

644. فرار حوا از آدم(ع) توسط عورت بود؛ نه صورت.

 

 

فراز و نشيب

13. همان‌گونه که قهرمانان هدفمندند و به واسطه اهداف قهرمانی‌شان تمام فراز و نشیب‌ها را متحمل می‌شوند، مؤمنان هم هدفمندند و به واسطه اهداف ایمانی‌شان تمام فراز و نشیب‌ها را متحمل می‌شوند.

719. حقيقت، راهي است طولاني و فراز و نشيبي است دشوار كه جز با مركب صبر در برابر عشق، آسان نگردد.

 

 

فردوس برين

1231. پیامبران الهی و اولیای رحمانی همانند شعاع خورشيد و پرتو ماه‌اند که در ظلمات دنیا پيروان عاقل و عاشق را به سوی بهشت لقا و فردوس برين مي‌برند.

 

 

فرزانگان رباني

92. یغماگران دنیا آدمیان را همچون کالایی به تاراج می‌برند؛ مگر آنان كه توسط فرزانگان رباني از چنگ آن‌ها رهيده‌اند.

 

 

فرزند

286. وادی حیرت برای مريد نسبت به مراد، مانند بیابان پهناوری است که در آنْ فرزند، دست از دست پدر رها کرده.

296. عشق به قدري متعالی است که ثمره ظاهري‌اش، فرزند و محصول باطني‌اش، معرفت می‌باشد.

373. همان‌گونه که مسيح مقدس(ع) حقایقش را بر فرزند ترجیح مي‌دهد، انسان کامل نیز معارفش را بر فرزند ترجیح می‌دهد.

574. فرق بين عشق مجازي به همسر خود و عشق الهي به وليّ خود، آن است كه عشق مجازي به فرزند، و عشق الهي به معرفت منتهي مي‌گردد.

 

 

فرزندان

101. قرآن همانند پدري است که فرزندانش حضرات معصومین(ع) و نوادگانش اولیای الهی می‌باشند.

504. كاروان هفت هزارساله ما در آخر الزمان با دوري از اولياي الهي و ارتباطات جنسي، فرزندان آنان همانند حيوانات درنده به دريدن يكديگر مي‌پردازند.

680. عيسي(ع) و حواريونش توسط امت موسي(ع)، و علي(ع) و فرزندانش توسط امت محمد(ص) به صليب و شهادت كشيده شدند.

 

 

فرزندان آب

128. آدمیان فرزندان آب، خاک، نور و روح می‌باشند. آب و خاک منشأ ظهور نفس، و نور و روح منشأ ظهور عقل می‌باشند. پس با مادران آب و خاكِ زمین و نور و روحِ آسمان متعادل باشید تا در حیات و ممات از شما نرنجند.

 

 

فرزندان آفتاب و مهتاب

710. خاك‌ها و آب‌ها فرزندان آفتاب و مهتاب‌‌اند كه توسط يكديگر به كمال و جمال مي‌رسند.

 

 

فرزندان اولياي الهي

827. فرزندان اولياي الهي كه از مادري مؤمنه مي‌باشند، نيازي به روح حيات‌بخش ندارند.

 

 

فرزندان خاك

128. آدمیان فرزندان آب، خاک، نور و روح می‌باشند. آب و خاک منشأ ظهور نفس، و نور و روح منشأ ظهور عقل می‌باشند. پس با مادران آب و خاكِ زمین و نور و روحِ آسمان متعادل باشید تا در حیات و ممات از شما نرنجند.

 

 

فرزندان روح

128. آدمیان فرزندان آب، خاک، نور و روح می‌باشند. آب و خاک منشأ ظهور نفس، و نور و روح منشأ ظهور عقل می‌باشند. پس با مادران آب و خاكِ زمین و نور و روحِ آسمان متعادل باشید تا در حیات و ممات از شما نرنجند.

 

 

فرزندان مصيبت ديده

35. عیسی(ع) پسر مریم(س) و حسین(ع) پسر فاطمه(س)، فرزندان و مادران مصیبت‌دیده تاریخ‌اند که به عنوان مقدس‌ترین الگوهای مطهر برای مردان و زنان با ایمان می‌باشند.

 

 

فرزندان نور

128. آدمیان فرزندان آب، خاک، نور و روح می‌باشند. آب و خاک منشأ ظهور نفس، و نور و روح منشأ ظهور عقل می‌باشند. پس با مادران آب و خاكِ زمین و نور و روحِ آسمان متعادل باشید تا در حیات و ممات از شما نرنجند.

 

 

فرش ناسوت

1054. رحمان بر عرش جبروت استيلا يافت و در فرش ناسوت به امتحان پرداخت.

 

 

فرشتگان

192. مردم یا از بهشتیان‌اند و یا از دوزخیان. اگر از بهشتیان‌اند، فرشتگان و ارواح‌اند، و اگر از دوزخیان‌اند، جنیان و انسیان‌اند. 

381. دنیا برای آدمیان دو مكان است. اگر در كثرت باشند، از جنیان‌اند و اگر در وحدت باشند، از فرشتگان می‌باشند.

686. آدميان چهار گروه‌اند؛ دو گروه فرشتگان و روحانيان‌اند و دو گروه جنيان و انسيان مي‌باشند. غذاي فرشتگان و روحانيان توسط عشق، و خوراك جنيان و انسيان به واسطه نفس فراهم مي‌گردد.

1151. جنيان از شعله بي‌دود، انسيان از گِلِ بي‌روح، فرشتگان از نور تابنده و مقربان از وجه زيبنده برخوردارند.

1152. جنيان فجارند، انسيان مُختال‌اند، فرشتگان انوارند و مقربان ارواح می‌باشند.

 

 

فرشتگان ابرار

155. مردمان همچون درياي تلخ و پر از املاح کثرت هستند که اگر توسط فرشتگان ابرار در کوهساران مقربین ریخته شوند، مانند چشمه‌ساران حیات‌بخش، تصفیه شده و پس از ایجاد ثمرات بهشتي به سوی آب‌های شیرین دریای وحدت باز می‌گردند.

 

 

فرشتگان زيبا

676. اگر هزاران سال سنگ‌هاي آسماني در سير دَوراني‌شان داخل آتش جوّ زمين نشوند، محال است كه به صورت گل‌هاي زيبا در آيند و همين طور اگر آدميان زميني هزاران سال در سير دَوراني‌شان داخل آتش عشق اوليا نشوند، محال است كه به صورت فرشتگان زيبا در آيند. 

 

 

فرشتگان شيدا

755. مؤمنان، فرشتگان شيدايند كه طعامشان وجه مقربان جنّات است؛ همچنان‌كه پروانگان، پرندگان زيبايند كه خوراكشان شهد گل‌هاي بوستان مي‌باشد.

 

 

فرشتگان ظاهر

655. فرشتگان ظاهر، ابرارند كه عاكفان سفينه عرش و تسبيح‌گويان حمد پروردگارشان بر درياي عشق مي‌باشند.

 

 

فرشتگان مطهر

659. همان‌گونه كه شيشه‌گران سنگ‌ريزه‌ها را توسط آتش به بلوري شفاف در مي‌آورند، اولياي رحماني هم سالكان را توسط عشق به فرشتگاني مطهر مبدل مي‌كنند.

 

 

فرشتگان منور

124. زنان به منزله شعله سوزنده‌اي هستند كه اگر مردان در مقابل آتش آنان استقامت ورزند، به صورت فرشتگان منور آشکار گردند.

630. فرشتگان منور و ارواح مطهر به صورت‌هاي ابرار و مقربان، هاديان صراط مستقيم و صراط حميد مي‌باشند.

 

 

فرشته

220. دنیا جنگل جنبدگان است. آدم در آن همچون فرشته‌ای تنها در غربت به سر می‌برد.

 

 

فرشته زيبا

825. در آ‌ن هنگام كه خورشيد عالم‌تاب، زهره منور خويش را به عنوان امانت به ماه تابانش اهدا فرمود، از او خواست كه به اين نكات مهم گوش فرا دهد: اي ماه عزيز! تو خود آگاهي كه در چه مقام و جايگاهي قرار داري و در اين سراي ظلماني مكلفي كه از اين وديعه نوراني محافظت كني. دوم آنكه در مسافت روز و شب خود، آنچنان رفت و آمد خود را هماهنگ كني كه به زهره محبوب ستم نكني تا او همچون فرشته‌اي زيبا بتواند در عالم كثرت، راغبين مطهرش را در سحرگاهان به سوي ستارگان درخشنده وحدت جذب كند.

 

 

فرشته قدسي

34. زن‌ به منزله نور، و مرد به منزله روح می‌باشد. چنانچه نور حامل روح گردد، روح همچون فرشته قدسی عروج به سوی وجه بی‌نهایت نماید.

 

 

فرشته گونه

661. انسان پرنده‌اي است فرشته‌گونه كه در چهار جهتش شيطان قرار گرفته. تنها راه نجاتش پرواز مي‌باشد.

 

 

فرشته مقرب

84. انسان، فرشته مقربی است که از ملکوت آسمان به زمین مُلک هبوط کرده. چنانچه بر پا قرار گیرد، سرافراز و اگر بر سر افتد، سرافکنده می‌گردد.

 

 

فرماندهان

683. دنيا براي دينداران همچون پادگاني است كه فرماندهانش سربازان را به سه جهت چپ، راست و جلو فرمان مي‌دهند.

 

 

فرمان رب

836. من لوح ولايت را به فرمان ربّم از دست نالايقي گرفتم تا اينكه در زمان كوتاهي به ظهور رسيد.

 

 

فروپاشي سلطنت ديكتاتوري پهلوي

629. با طلوع خورشيد آخرالزمان، امام خميني(س) از غرب، پس از فروپاشي سلطنت ديكتاتوري پهلوي و آزادي محرومان، آنچنان اهل دين به سنت الهي حساسيت پيدا كردند كه با غروب مهتاب فروزنده‌اش تنها قليلي توانستند به كواكب درخشنده اهل معرفت راه يابند.

 

 

فروغ محفل روح الله

806. نويسندگان «فروغ محفل روح‌ الله»،‌ انديشه‌هاي باطني خود را توسط قلم‌هايشان بر صفحات كتاب به ظهور خواهند رساند.

887. انگيزه و هدف اصلي من از تشكيل جلسه «فروغ محفل روح الله» اين بود كه جواناني صديق و صاحب قلم تربيت كنم تا در آثار و نوشتارشان منشأ خدمت به اهداف و ارزش‌هاي والاي امام خميني(س) باشند.

1062. فروغ محفل روح الله، يكي از بزرگ‌ترين نشانه‌هايي است كه پرتو مهتابش به‌زودي عالمگير مي‌شود.

 

 

* فرهنگ اولياي الهي

- هیچ‌ مصیبتی‌ زیانبارتر از آن‌ نیست‌ که‌ در راه‌ نیل‌ به‌ کمال‌ و جمال‌ مطلق‌، انسان ‌فرهنگ های‌ رنگارنگ‌ را بر فرهنگ‌ اولیای‌ الهی‌ ترجیح‌ دهد.

 

 

فرهنگ هاي گوناگون

518. همان‌گونه كه انسان با فرهنگ‌هاي گوناگون روبه‌رو مي‌شود، سالك هم با روش‌هاي مختلف روبه‌رو مي‌گردد.

 

 

فساد

30. همان‌گونه که نوح(ع) توسط رسالت مردم را به واسطه فسادشان در آب فرو برد، مهدی(ع) نیز توسط ولایت مردم را به واسطه فسادشان به کام آتش خواهد برد.

 

 

فصل بهار و تابستان

374. ثمرات زمین، در فصل بهار و تابستان، و ثمرات مؤمن، در فصل پاییز و زمستان به شکوفایی می‌رسد.

 

 

فصل پاييز و زمستان

374. ثمرات زمین، در فصل بهار و تابستان، و ثمرات مؤمن، در فصل پاییز و زمستان به شکوفایی می‌رسد.

 

 

فضا

903. دل انسان كامل همچون درون سياهچاله‌اي است كه سنگ‌هاي اطرافش را در خود فرو برده، همچون ابر رقيقي در فضا تجلي‌گر خورشيدي در آورده.

 

 

فضيلت

801. شُكر، سعادتي است كه فضيلتش تنها به شكر‌كننده‌اش برمي‌گردد.

1125. صراط حميد به سوي فضيلت، و صراط جحيم به سمت رذيلت مي‌باشد.

 

 

* فطرت

- فطرت‌ الهی هر انسانی‌ در وجودش‌ پنهان‌ شده‌. با تسلیم‌ به‌ آتش‌ عشق ‌اولیای‌ الهی‌، همچون‌ شمش‌ طلا عیان‌ شده‌ و با دستان‌ کیمیاگرشان‌ همانند جواهری‌ زیبا پرداخته‌ شده‌، و در محضر لیلی‌ به‌ عنوان‌ مجنون‌، هدیه‌ شده‌.

- فطرت زنها همچون آیینهء شفاف می باشد و حکمت آیینه این است که صورت دیده شود، نه عورت.

 

 

فطرت آدمي

615. همان‌گونه كه بذر گل در زمين به واسطه باغبان رشد مي‌كند، فطرت آدمي‌ هم در ولايت به واسطه اوليا به كمال مي‌رسد.



ادامه مطلب ...






فقر

893. از فقر، قصد مقبره مردگان كردم كه ناگاه در مقبره مقربان سكنايم دادند.

*- چنانچه در دو چیز اگر توکل‌ باشد، انسان‌ به‌ کمال‌ خواهد رسید: فقر و فلاکت‌ در بلند مدت‌، عشق‌ و ترس‌ در کوتاه‌ مدت‌.

 

 

فقراي آخرت

41. ثروتمندان دنيا فقراي آخرت، و فقراي دنيا ثروتمندان آخرت مي‌باشند.

 

 

فقراي دنيا

41. ثروتمندان دنيا فقراي آخرت، و فقراي دنيا ثروتمندان آخرت مي‌باشند.

 

 

فقراي رحماني

1079. همان‌گونه كه مغناطيسْ براده‌هاي آهن را با خود همراه مي‌كند، انسان كامل هم فقراي رحماني را با خود همراه مي‌سازد.

 

 

فقير

445. غني و فقير همچون جسم و روح، دو عضو يك پيكرند كه توسط نفس و عقل هدايتگر يكديگرند.

446. غني و فقير بسان دست و پايي هستند كه آباد كننده دنيا و آخرت مي‌باشند.

 

 

فقيه

689. عارف اگر فقيه نباشد، به شريعت الهي آسيب مي‌رساند و همچنين فقيه اگر عارف نباشد، به معرفت رحماني صدمه مي‌زند.

812. فقيهي حُكمش نافذ است كه واقف بر معالم الهی و معارف رحماني باشد.

 

 

فكر

930. همان‌گونه كه آتش در خانه جسم توسط فكر با آب خاموش مي‌شود، شهوت نيز در خانه دل به واسطه نيت با آب خاموش مي‌گردد.

1179. علمی که از طريق فكر به دست آيد، چراغ موقتی است كه اعتباري به آن نيست.

 

 

فلزات گوناگون

111. اولیای خدا به منزله مغناطیس و مردم به منزله فلزات گوناگون‌اند. در مسیر جاذبه مغناطیس، بُراده‌های آهن مي‌باشند.

 

 

فلز نيازمند زليخا

180. روح ابراهیمی یوسف(ع) همچون شعله‌ای فروزان، فلز نیازمند زلیخا را در کاخ عزیز مصر به جواهری ارزشمند تبدیل ساخت.

 

 

فنا

15. عقل، مقدمه عشق است. عشق، مقدمه فنا است. فنا، مقدمه بقا است و بقا، مقدمه رؤیت حقایق مي‌باشد.

27. شریعت رسول الله، انوار روح الأمین است برای فنا، و معرفت ولی الله، انوار روح القدس است برای بقا.

59. عشق، حقیقتی است آسمانی که توسط رؤیا یک‌هزارم آن، و در حال فنا یک‌صدم آن، و در حال بقا صد در صد آن نمایان می‌گردد.

121. عقل، مَرکب صحرا است. عشق، کشتی دریا است. فنا، بُراق اعلا است.

149. شیاطین جن و انس در چهار جهت جمادي، نباتي، حيواني و انساني به کمین نشسته‌اند. برای رهایی از دام آن‌ها ناچار با عشق و فنا همچون ملائکه و روح، به جلال و جمال بی‌نهایت الهی راه یابیم.

225. مؤمنان همانند سنگ‌های آسمانی در دل ولیّ خدا همچون شهاب ثاقب فنا مي‌گردند.

337. نهایت عشق، فنا است و اوج فنا، بقا می‌باشد.

691. از براي راهيان جمال بي‌نهايت، گذرگاهي است به نام «فنا» كه مي‌بايد با دو نور الهيت و رحمانيت از وجه درخشنده رحيميت توسط عشق عبور كرد.

763. عارف به توسط عشق، نفس خود را به فنا مي‌رساند؛ عالِم به توسط عقل، جسم او را به فنا مي‌رساند.

815. خدا هم ظاهر است هم باطن. ظاهرش به واسطه عشق و باطنش توسط فنا نمايان مي‌گردد.

892. صوفي در راه فنا و ساقي در حال بقا به سر مي‌بَرد.

1124. مرز بين غيب و شهود، فنا است كه توسط عشق گشوده مي‌شود.

1217. برای رسیدن به وجه جمیل سه مرحله است: در زمین با عقل، در دریا با عشق و در آسمان با فنا.

1236. اولیای الهی بسان چراغ‌های منوری هستند که عده قلیلی همچون پروانگان در نور آنان به فنا می‌رسند.

*- سعادتمند به‌ کسی‌ گویند که‌ دست‌ از عصای‌ برهان‌ کشیده‌ و در راه‌ خضر طریقش ‌همچون‌ براقی‌ تیزرو با عشق‌ و فنا به‌ سوی‌ سیمای‌ زیبای‌ رحیمیت‌ شتابان‌ باشد.

*- علت‌ برتری‌ ایمان‌ مقداد نسبت‌ به‌ ایمان‌ سلمان‌، فنای‌ مقداد در علی‌ بن‌ ابی‌طالب‌ می‌باشد. و علت‌ برتری‌ ایمان‌ سلمان‌ نسبت‌ به‌ ایمان‌ ابوذر و عمار، عرفان‌ سلمان‌ به ‌علی‌بن‌ ابی‌طالب‌ است‌.

*- قصه‌ یوسف‌ برای‌ صاحبان‌ عقل‌ مذموم‌ است‌، برای‌ صاحبان‌ عشق‌ مطلوب‌ است ‌و برای‌ صاحبان‌ فنا مقبول‌ است‌.

* - انسان‌ با تمام‌ علوم‌ خود، به‌ واسطهء تعلقات‌ اطرافش‌ شاهد هیچ‌ یک‌ از حقایق‌ و مقامات‌ باطن‌ خویش‌ نمی‌باشد؛ چنان‌ که‌ خورشید با تمام‌ درخشندگی‌ و شفافیت‌ به ‌واسطهء‌ اجرام‌ اطرافش‌ شاهد هیچ‌ یک‌ از کواکب‌ و کهکشانهای‌ آسمان‌ خود نمی‌باشد؛ چراکه‌ در حقیقت‌ علم‌ و نور، سبب‌ حجاب‌ انسان‌ و خورشید در باطن‌ و آسمان‌ می‌گردد. تنها راه‌ رویت‌ حقایق‌ و مقامات‌ باطن‌ و کواکب‌ و کهکشانهای‌ آسمان‌ خودشان‌، فنای‌ آنها می‌باشد.

*- برای رسیدن به ملکوت آسمانها و زمین همچون اسماعیل به دست ابراهیمیان زمان فنا گردیم.

 

 

فيوضات رحماني و رحيمي

862. هفت طبقه آسمان و زمين،‌ صراط راهيان جمال است؛ مكان آتشي براي آسمان خاكي،‌ زمين خاكي براي آسمان نباتي، ‌زمين نباتي براي آسمان حيواني، زمين حيواني براي آسمان انساني، زمين انساني براي آسمان ملكوتي، ‌زمين ملكوتي براي آسمان جبروتي، زمين جبروتي براي آسمان لاهوتي كه فيوضات رحماني و رحيمي است.



ادامه مطلب ...