نام کاربری:    رمز عبور:






مهر مهتاب: ذ

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]



لطايف عارفانه استاد يعقوب قمري شريف آبادي: حروف (ذ) برگرفته از كتاب (لطايف عارفانه) و كتاب (زن طائر فردوس يا ساحر دوزخ)

نكته: لطايفي كه داراي علامت ( * ) ستاره هستند برگرفته از كتاب (زن طائر فردوس يا ساحر دوزخ) مي باشند و لطايفي كه اين علامت را ندارند برگرفته از كتاب (لطايف عارفانه) هستند.

 

نكته هاي معنوي و كلمات حكيمانه استاد

 

ذات

432. حقايق غيب در ذات همچون حقايق آسمان در شب است؛ همچنان‌كه حقايق شهود در صفات همچون حقايق زمين در روز مي‌باشد.

554. رؤيت نور علي(ع) در ذات، همانند رؤيت نور ماه در شب مي‌باشد.

635. نور در ذات از عالم امر، و روح در صفات از عالم خلق مي‌باشد.

742. همان‌گونه كه ماه در شب توسط مهتاب ديده مي‌شود، علي(ع) نيز در ذات توسط معارف رؤيت مي‌گردد.

1173. خداوند ذاتش در صفاتش، صفاتش در افعالش، افعالش در اسمایش و اسمایش در اجسامش تجلی کرده.

 

 

ذبح اسماعيل(ع)

784. علت ترديد ابراهيم(ع) در ذبح اسماعيل(ع) پدرش آزر، و تسليم اسماعيل(ع) در ذبح خويش پدرش ابراهيم(ع) مي‌باشد.

 

 

ذرات نور

350. همان‌گونه که ذرات نور از خورشید شفاف‌ترند، قطرات باران نيز از دریا زلال‌تر می‌باشند.

 

 

ذره

210. عالم هستی اگر به شکل ذره‌ای درآید و آن ذره به قدری کوچک شود که به تصور بیاید، باز هم هستی است.

 

 

ذريه آدم(ع) و ابليس

330. ذریه آدم(ع) و ابلیس در زمین، دو جلوه متضادند که در عین قهر و صلح، نیازمند یکدیگر می‌باشند.

 

 

ذكر پروردگار

204. انسان کامل در مرآت دل همچون تپش قلب متذكر به ذكر پروردگارش می‌باشد.

 

 

ذلت پايدار

162. آثار نیکِ پایدار بهتر است از عزت ناپایدار، و عزت ناپایدار بهتر است از ذلت پایدار.

 

 

ذوق

1167. برای هر يك از آدمیان جهتی است که توسط ذوقشان روی آورنده به آن‌اند.

 

 

ذوالقرنین

181. سد ذوالقرنین، مابین پیروان موسی(ع) و پیروان داوود(ع) ساخته شد.

185. ذوالقرنین همچون سلیمان نبی(ع) در حفظ و حراست زبور کوشید و همچنین محافظ پیروان داوود(ع) از قوم یهود بود.

581. سرمنشأ دجال فريبنده و ستمگر به زمان رسالت موسي كليم الله(ع) باز مي‌گردد كه تا سال‌هاي متمادي رها و ناشناخته بود تا اينكه در زمان سلطنت ذوالقرنين به اسم يأجوج و مأجوج در پشت سد زنداني، و با رسالت محمد رسول الله(ص) به صورت و روشي ديگر با نام دجّال شناسايي شد و با حكومت و ولايت علي وليّ الله(ع) به طور مرموز، گمراهي و ستمگري‌اش را آغاز كرد تا اينكه با تحقق وعده پروردگار در 22 بهمن 1357 سدّ يأجوج و مأجوج شكسته شد و با لباس و لحني فريبنده و در نظر اهل بصيرت همچون اژدهايي يك چشم، از جايگاه خود به حركت درآمد و عوام ملت‌ها را با ترفند عدل و منشش به سمت خود فراخواند.

705. ذوالقرنين دو هزار و پانصد سال قبل به اتفاق خضر طريقش در ظلمات به كوثر ولايت راه يافت؛ در حالي‌ كه عده كثيري هم‌اكنون در الفاظ آن مانده‌اند.

1086. خداوند براي مراقبت از زبور داود(ع) سليمان(ع)، و براي مراقبت از انجيل عيسي‌(ع) ذوالقرنين، و براي مراقبت از قرآن محمد(ص)، علي(ع) را قرار داد.

*- ذوالقرنین‌ به‌ جهت‌ طولانی‌ بودن‌ صراط‌، ناچار به‌ نوشیدن‌ آب‌ زندگانی‌ شد.

*- ذوالقرنین‌ مانند سلیمان‌ نبی‌ در حفظ‌ و حراست‌ کتاب‌ زبور کوشید و همچنین ‌نگه‌دارنده‌ و محافظ‌ پیروان‌ داوود از قوم‌ یهود بود.



ادامه مطلب ...