نام کاربری:    رمز عبور:






مهر مهتاب: د

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]



لطايف عارفانه استاد يعقوب قمري شريف آبادي: حروف (د) برگرفته از كتاب (لطايف عارفانه) و كتاب (زن طائر فردوس يا ساحر دوزخ)

نكته: لطايفي كه داراي علامت ( * ) ستاره هستند برگرفته از كتاب (زن طائر فردوس يا ساحر دوزخ) مي باشند و لطايفي كه اين علامت را ندارند برگرفته از كتاب (لطايف عارفانه) هستند.

 

نكته هاي معنوي و كلمات حكيمانه استاد

 

دار السّرور لذت

769. دنيا دارالغرور شهوت، و آخرت دارالسّرور لذت مي‌باشد.

 

 

 

* دارالسلام خدای رحمان

- بهشت‌ اولیای‌ الهی‌ ولایت‌ آنان‌ می‌باشد. روانهء‌ بهشت‌ اولیای‌ الهی‌ شویم‌ که ‌دارالسلام‌ خدای‌ رحمان‌ است‌.

 

 

دار السلام رحمان

436. از دار الغرور شيطان تا دار السلام رحمان، يك گام از عقل تا عشق فاصله مي‌باشد.

 

 

دار الغرور شهوت

769. دنيا دارالغرور شهوت، و آخرت دارالسّرور لذت مي‌باشد.

 

 

دار الغرور شيطان

436. از دار الغرور شيطان تا دار السلام رحمان، يك گام از عقل تا عشق فاصله مي‌باشد.

 

 

داروي روح و جسم

548. اگر عسل براي انسان سالم، شيرين و شفابخش است، معرفت هم براي انسان عاشق، شيرين و شفابخش مي‌باشد.

 

 

داروي شفابخش روح

444. بهترين داروي شفابخش روح، آب دهان اولياي رحماني مي‌باشد.

 

 

داروي شفابخش وسوسه

422. بهترين داروي شفابخش وسوسه، عشق است.

 

 

دافعه

422. دین، جاذبه و دافعه است. در رسالت انبیا، جاذبه و در ولایت اولیا، دافعه می‌باشد.

 

 

دافعه مردان

954. جاذبه زنان در مقابل دافعه مردان، همچون حرارتي مي‌باشد در برابر برودت.

 

 

دام

149. شیاطین جن و انس در چهار جهت جمادي، نباتي، حيواني و انساني به کمین نشسته‌اند. برای رهایی از دام آن‌ها ناچار با عشق و فنا همچون ملائکه و روح، به جلال و جمال بی‌نهایت الهی راه یابیم.

1177. شیطان به صورت جن دام‌های خود را در صراط پهن کرده. تنها ابرار و مقربان‌اند كه با دو بال عشق و فنا از آن می‌گذرند.

 

 

دام دنيا

437. از دام دنيا تا كام آخرت، يك گام و آن گام، كام عشق به اولياي خدا مي‌باشد.

 

 

دام شيادان

311. آدمیان همچون صید در دام شیادان و كمند صیادان قرار گرفته‌اند.

 

 

دام شيادان كاخ ها

310. از دام شیادان كاخ‌‌ها به کمند صیادان كوخ‌ها پناهنده شویم.

 

 

دام عنكبوتان

151. آدمیان جوینده کمال مطلق می‌باشند؛ ولی به سبب شنیدن و دیدن و دل بستن، همچون مگسان در دام عنکبوتان اسیر گشته و از سیر به سوي کمال مطلق باز مانده‌اند.

 

 

دانشگاه عشق

28. دین، مدرسه عقل و دانشگاه عشق و نمایشگاه جمال است در پیشگاه خداوند جمیل.

 

 

* داود نبي(ع)

- در بین‌ پیامبران‌ الهی‌ داوود نبی‌(ع‌) بلبل‌ خوش‌نواز بهشت‌ لقاست‌ و عیسای‌ مسیح‌(ع‌) طاووس خوش نمای فردوس‌ اعلاست‌.

 

 

دبيرستان علم

65. دنیا، دبیرستان علم و هنرستان عمل است. کثیری توسط علم، عالم به گفتارند و قلیلی به واسطه عمل، عامل به كردارند.

 

 

دجال

233. خروج دجال با چشم چپ، و ظهور عیسی(ع) با چشم راست تحقق می‌یابد.

266. دجال، همان یأجوج و مأجوج است كه با شکسته شدن سد، عده کثیری از عوام مردم به او ملحق تا آنکه به دست مسیحادَمي کشته می‌شود.

536. در آخر الزمان، دجال‌ها خشك كننده چشمه‌سارهاي ابرارند از براي الباب.

538. در آخر الزمان، دجال‌ها اسلام را توسط بيرق‌هايشان صدها سال به عقب بر مي‌گردانند.

539. در آخر الزمان، آشكارترين علائم دجال‌ها عبوسي و ظاهربيني آنان است.

581. سرمنشأ دجال فريبنده و ستمگر به زمان رسالت موسي كليم الله(ع) باز مي‌گردد كه تا سال‌هاي متمادي رها و ناشناخته بود تا اينكه در زمان سلطنت ذوالقرنين به اسم يأجوج و مأجوج در پشت سد زنداني، و با رسالت محمد رسول الله(ص) به صورت و روشي ديگر با نام دجّال شناسايي شد و با حكومت و ولايت علي وليّ الله(ع) به طور مرموز، گمراهي و ستمگري‌اش را آغاز كرد تا اينكه با تحقق وعده پروردگار در 22 بهمن 1357 سدّ يأجوج و مأجوج شكسته شد و با لباس و لحني فريبنده و در نظر اهل بصيرت همچون اژدهايي يك چشم، از جايگاه خود به حركت درآمد و عوام ملت‌ها را با ترفند عدل و منشش به سمت خود فراخواند.

590. در آخر الزمان، دينداران به دو گروه تقسيم مي‌گردند: گروه كثيري توسط ديد چپشان همراه دجّال، و عده قليلي به واسطه ديد راستشان همپاي عيسي(ع) مي‌باشند.

* - بنابر احادیث‌، دجال‌ اَعْور است‌ و با چشم‌ چپ‌ می‌بیند و عیسی‌ با چشم‌ راست‌می‌بیند و قاتل‌ دجّال‌ در آخر الزمان‌، مسیحادم‌ می‌باشد.

* - دجال‌ به‌ کسی‌ گویند که‌ حکم‌ به‌ قتل‌ اولیای‌ الهی‌ دهد.

 

 

دجال فريبنده و ستمگر

581. سرمنشأ دجال فريبنده و ستمگر به زمان رسالت موسي كليم الله(ع) باز مي‌گردد كه تا سال‌هاي متمادي رها و ناشناخته بود تا اينكه در زمان سلطنت ذوالقرنين به اسم يأجوج و مأجوج در پشت سد زنداني، و با رسالت محمد رسول الله(ص) به صورت و روشي ديگر با نام دجّال شناسايي شد و با حكومت و ولايت علي وليّ الله(ع) به طور مرموز، گمراهي و ستمگري‌اش را آغاز كرد تا اينكه با تحقق وعده پروردگار در 22 بهمن 1357 سدّ يأجوج و مأجوج شكسته شد و با لباس و لحني فريبنده و در نظر اهل بصيرت همچون اژدهايي يك چشم، از جايگاه خود به حركت درآمد و عوام ملت‌ها را با ترفند عدل و منشش به سمت خود فراخواند.

 

 

درجات

885. زبان گذشتگان در كتاب‌هايشان، و درجاتشان در مطالبشان نمايان مي‌باشد.

* - قلب‌ مقربان‌ رحیمی‌ جایگاه‌ مقدس‌ و درجات‌ بهشت‌ فردوس‌ است‌ از برای ‌ابرار. هر کس‌ به‌ درجات‌ ایمانش‌، مکانی‌ از مکانهای‌ بهشت‌ فردوس‌ را می‌یابد.

 

 

درختان

533. همان‌گونه كه بعد از بهار و تابستان درختان غبارآلود و بي‌ثمر مي‌شوند، بعد از رسالت و ولايت مردمان كفرآلود و بي‌هدف مي‌گردند.

 

 

درختان باغ

807. اولياي الهي باغباناني هستند كه تسليم‌شدگان خود را همچون درختان باغ به ثمر مي‌رسانند.

 

 

درختان پاييزي

530. مردم در آخر الزمان همچون درختان پاييزي گرفتار طوفان‌هاي سهمگين مي‌گردند.

 

 

درخت ثمربخش

451. قلم، درخت ثمربخشي است كه ثمراتش براي صاحبش در همه اعصار سودمند است.

 

 

درخشنده

137. در گفت و شنودی که ماه با خورشید داشت، چنین عرض کرد: ای شمس! ای رازدار مهربان! از اینکه مرا با نور آفتاب عالم‌تاب خود روشن نمودی، سپاسگزارم؛ لیکن از آنجایی که سالیان طولانی است محرمانی در بین زمینیان و آسمانیان ندارم، رنجیده شده‌ام؛ چرا که به واسطه نور آفتاب که در ظلمت شب بر من تاباندی، زمینیان بر من شوریدند و آسمانیان از من بر حذر شدند. ای شمس! از این همه تفضل و عنایتی که بر من رواداشتی و مرا از تاریکی مطلق به روشنایی کامل منور ساختی، بسیار در حضورت شرمنده‌ام؛ اما افسوس! مهتاب لطافت من که نتیجه آفتاب عنایت توست، باعث شد که پرده از روی ظلمت زمینیان بر دارد و آن‌ها را به ظلم و جنایتشان رسوا گرداند و مرا به جُرم روشنایی مهتابم، سرزنش و توبیخ کنند و همین طور آسمانیان که به‌ظاهر، درخشنده جلوه می‌کردند، با رؤیت بدر کاملم آنچنان نسبت به من محو و بر حذر شدند که مجبور به کاهش نور مهتابم شدم.

562. سالكان در ابتداي سلوك، تيره و در انتهاي آن درخشنده مي‌باشند.

741. اگر ابرها در روز از ماه روشن‌ترند، ماه نيز در شب از ابرها درخشنده‌تر مي‌باشد.

953. الله، نامي است درخشنده در احديت كه اسما را توسط انوارش در واحديت به ظهور مي‌رساند.

1042. روشن باش همانند خورشيد روز، و درخشنده باش همانند ستارگان شب.

 

 

درد

979. دشوارترين دردي كه اولياي رحماني را مي‌آزارد، درد غفلت و ناداني مردم است.

 

 

درد غفلت و ناداني مردم

979. دشوارترين دردي كه اولياي رحماني را مي‌آزارد، درد غفلت و ناداني مردم است.

 

 

دردهاي جسماني

718. همان‌طور كه چهارپايان تشخيص دهنده دردهاي جسماني خود نيستند،‌ جاهلان هم تشخيص‌دهنده دردهاي روحاني خود نمي‌باشند.

 

 

دردهاي روحاني

718. همان‌طور كه چهارپايان تشخيص دهنده دردهاي جسماني خود نيستند،‌ جاهلان هم تشخيص‌دهنده دردهاي روحاني خود نمي‌باشند.

 

 

درك باطن

496. از سلسله كاروان‌هاي هفت‌ هزار‌ساله آدميان بر روي زمين، كاروان ما است كه در آخرالزمان به واسطه زيبايي‌هاي ظاهر، از درك باطن خويش محروم مي‌باشند.

 

 

درك نكردن خورشيد

1243. درک نکردن ماه توسط خورشید، منطقی است، درک نکردن خورشید توسط ماه غیر منطقي می‌باشد.

 

 

درك نكردن ماه

1243. درک نکردن ماه توسط خورشید، منطقی است، درک نکردن خورشید توسط ماه غیر منطقي می‌باشد.

 

 

درگاه بهشت

430. صورت و عورت، نماي دو درگاه بهشت و دوزخ است از براي آدميان.

 

 

درگاه خانه

152. چنانچه در رؤیا، روحی از ارواح مؤمنین به جای ورود از در، از دیوار و یا پنجره وارد خانه شود، بدین جهت است که درگاه خانه به واسطه حالات بهیمی به پلیدی آلوده شده است.



ادامه مطلب ...






درگاه مقدس

834. در سير صعودي كه به همراه مولاي كريمم داشتم، به امر او چهار درگاه مقدس را پاك كردم و سپس او به اتفاق صاحب ولايت مرا به آسمان چهارم عروج داد.

 

 

*درمان امراض روحي

- همان‌گونه‌ که‌ حیوانات‌ برای‌ معالجه‌ امراض‌ جسمانی‌ خود به‌ نزد پزشک‌ نمی‌روند، اکثریت‌ مردم‌ نیز برای‌ درمان‌ امراض‌ روحانی‌ خود به‌ اولیای‌ الهی‌ مراجعه ‌نمی‌کنند.

 

 

درندگان

184. زن، طائر فردوس یا بُراق عشق به سوی جمال مطلق است؛ در حالي كه بال‌هاي آنان را همچون درندگان به شهوات پرپر می‌كنيم.

1087. همان‌گونه كه آهوان وحشي از درندگان مي‌گريزند، زنان عرشي نيز از شهوترانان مي‌گريزند.

 

 

درندگان بياباني

528. چوپانان ملكوتي گوسفندان مُلكي خود را از درندگان بياباني محافظت مي‌كنند.

 

 

درندگان خون آشام

119. اگر می‌دانستیم که دنیا جنگل مخوف است و در این جنگل مخوف انبوهی از درندگان خون‌آشام وجود دارند، هرگز از پناهگاه خود خارج نمی‌شدیم و زندان را به آزادی ترجیح می‌دادیم.

 

 

درندگي

457. براي مه‌رويان مُلك در روز سوزندگي و در شب درندگي است و براي مه‌رويان ملكوت در روز پويندگي و در شب جويندگي مي‌باشد.

 

 

درنده

113. چهار پرنده به دستان ابراهیم سر بریده شد؛ نه چهار درنده.

 

 

دروغ گويان بدكردار

24. آدمیان دو گروه‌اند: گروهی راستگویانِ درست‌کردارند و گروهی دروغگویان بدکردار. سرانجام راستگویانِ درست‌کردار، سعادت و فرجام دروغگویان بدکردار، شقاوت مي‌باشد.

 

 

درون

966. سلام بر يحياي نبي(ع) از بيرون، و سلام بر عيساي مسيح(ع) از درون مي‌باشد.

 

 

درهاي آسمان

1078. درهاي آسمان ‌توسط جبر، و درهاي زمين به واسطه اختيار گشوده مي‌گردد.

 

 

درهاي زمين

1078. درهاي آسمان ‌توسط جبر، و درهاي زمين به واسطه اختيار گشوده مي‌گردد.

 

 

درّهاي زيبنده

551. جايگاه مقربان، آسمان و مكان ابرار، زمين مي‌باشد. مقربان همچون كواكب درخشنده براي ابرار، و ابرار همانند دُرّهاي زيبنده براي الباب مي‌درخشند.

 

 

دريا

289. راه یافتن از کثرت به وحدت، همانند راه یافتن از خشکی به دریا است.

530. مردم در آخر الزمان همچون درختان پاييزي گرفتار طوفان‌هاي سهمگين مي‌گردند.

875. انسان كامل، همانند دريا آدميان را با امواج خويش به سواحل مختلف مي‌برد.

928. شريعت، دريايي است كه عمق آن معرفت است.

955. براي رفع عطش، يك قطره كه از آسمان دريافت كني، بهتر است از يك دريا كه از زمين به دست آوري.

1035. زن، موجودي است همانند دريا كه تسليم‌شونده شناگران ماهر، و غرق‌كننده شناگران ناشي مي‌باشد‌.

1091. همان‌گونه كه در زير دريا موجودات ظريف وجود دارند، در زير عرش نيز مَه‌رويان لطيف وجود دارند.

1094. دنيا به منزله دريايي است كه اكثريت مردم توسط ناخدايانِ گمراه طعمه موجودات مي‌شوند.

1217. برای رسیدن به وجه جمیل سه مرحله است: در زمین با عقل، در دریا با عشق و در آسمان با فنا.

 

 

درياي بي انتها

284. محال است که هستی به نیستی، و نیستی به هستی تبدیل شود. هستی درياي بي‌انتهايي است که امواجش نور و ظلمت می‌باشد.

 

 

درياي بيكران الهي

291. قرآن، دریای بیکران الهی و باران رحمت رحمانی و نسیم حیات‌بخش رحیمی است.

 

 

درياي پر از املاح كثرت

155. مردمان همچون درياي تلخ و پر از املاح کثرت هستند که اگر توسط فرشتگان ابرار در کوهساران مقربین ریخته شوند، مانند چشمه‌ساران حیات‌بخش، تصفیه شده و پس از ایجاد ثمرات بهشتي به سوی آب‌های شیرین دریای وحدت باز می‌گردند.

 

 

درياي پهناور

241. عصر ما بسان دریای پهناوری می‌باشد که آرامش آن توسط طوفان‌هاي هولناک ناپاکی‌ها از میان رفته و جنبندگان خود را توسط امواج سهمگین آنچنان با بی‌رحمی در اعماق خود غرق می‌کند که اثري از آن‌ها باقی نمی‌گذارد؛ مگر آن‌هایی که در سفینه نجات اولیای الهی می‌باشند.

 

 

درياي تلخ

155. مردمان همچون درياي تلخ و پر از املاح کثرت هستند که اگر توسط فرشتگان ابرار در کوهساران مقربین ریخته شوند، مانند چشمه‌ساران حیات‌بخش، تصفیه شده و پس از ایجاد ثمرات بهشتي به سوی آب‌های شیرین دریای وحدت باز می‌گردند.

 

 

درياي طوفاني

283. حیرت، همچون دریای طوفانی است که با محبت آرام می‌گیرد.

 

 

درياي عشق

206. کشتی عرش پرورگار توسط نسیم كوثر بر دریای عشق سیر می‌نماید.

651. آزمايش آدميان توسط سفينه عرش كه بر درياي عشق روان است، مي‌باشد.

655. فرشتگان ظاهر، ابرارند كه عاكفان سفينه عرش و تسبيح‌گويان حمد پروردگارشان بر درياي عشق مي‌باشند.

 

 

درياي عقل و عشق

508. مجمعُ البحرين، دو درياي عقل و عشق است كه حائل آنان نفس مطمئنه مي‌باشد.

 

 

درياي عميق

509. مجمعُ البحرين، دو دريايي است عميق كه اطرافش بي‌پايان و ژرفايش نامتناهي مي‌باشد.

 

 

درياي وحدت

267. آدمیان مانند قطرات باران از دریای وحدت به خشکی کثرت می‌ریزند تا به صورت نباتات گوناگون آشکار شوند و پس از انتقال به عالم غیب، ارواحی گوناگون برای آخرتشان باشند.

 

 

دريچه آتش

811. لبخند دريچه نور، و عبوسي دريچه آتش مي‌باشد.

 

 

دريچه نور

811. لبخند دريچه نور، و عبوسي دريچه آتش مي‌باشد.

 

 

دستاوردهاي الهي

1160. برای نیل به دستاوردهای الهی، نیاز به حُكم داودی است.

 

 

دست پدر

286. وادی حیرت برای مريد نسبت به مراد، مانند بیابان پهناوری است که در آنْ فرزند، دست از دست پدر رها کرده.

 

 

دسته گل

23. اربابان بوستان، مقربان فانی‌اند. باغبانان گلزار، عارفان ابرارند. کشاورزان کشتزار، عالمان الباب‌اند. مقربان رحیمی، دسته گُل‌اند. عارفان رحمانی، مست گُل‌اند. عالمان الهی، برگ گُل‌اند.

 

 

دشمن

854. دجّال به كسي گويند كه با چشم چپْ دوست، و با چشم راستْ دشمن، و بر دين ملوكْ استوار باشد.

1137. سلول‌ها همانند آدميان نسبت به يكديگر دوست و دشمن مي‌باشند.

1188. دوست مهربانی که او را دشمنش می‌دارند، عارف کامل است.

 

 

دشمن بي مروت

352. دنیا برای اولیای الهی جهنم است که اهل آن در ظاهر دشمن بی‌مروت و در باطن دوستان با مروت می‌باشند.

 

 

دشمن راستگويان رحماني

182. اکثریت آدمیان به موجب ترس از دست دادن جان‌ها و مال‌هایشان کذاب‌اند. از این رو، دشمن راستگویان رحمانی‌اند.

 

 

دشنام

1003. بهشتيان را با سلامشان و دوزخيان را با دشنامشان مي‌توان شناخت.

 

 

دشوار

32. عارف به كسي گويند که دشوارترین کلمات عرفانی را با ساده‌ترین زبان بیان کند.

420. همان‌گونه كه رهايي مؤمن از مشرك مشكل است، رهايي روح مؤمن هم از روح مشرك دشوار مي‌باشد.

587. سؤال كردن عوام از خَواص بسيار آسان، و جواب دادن خواص به عوام بسيار دشوار مي‌باشد.

591. در آخر الزمان هيچ راه نجاتي براي آدميان آسان‌تر از عشق و دشوارتر از عقل نمي‌باشد.

719. حقيقت، راهي است طولاني و فراز و نشيبي است دشوار كه جز با مركب صبر در برابر عشق، آسان نگردد.

972. هر چه زن زيبايي‌اش افزون‌تر گردد، حفظ و حراستش دشوارتر مي‌گردد.

979. دشوارترين دردي كه اولياي رحماني را مي‌آزارد، درد غفلت و ناداني مردم است.

 

 

دعا

230. دو گروه سزاوار عذاب می‌باشند: مؤمنی که مشرکی را دعا کند و مشرکی که مورد دعای مؤمنی قرار گیرد.

534. دعاها به دو صورت است: دعاهاي روز براي امراض جسماني و دعاهاي شب براي امراض روحاني شفابخش مي‌باشد.

757. كثيري براي آمرزش گناهانشان و قليلي براي ظهور اوليايشان دعا مي‌خوانند.

1209. اهل شریعت در حال دعایند، اهل معرفت در راه کمال‌اند و اهل حقيقت در قرب جمال‌اند.

* - دعاها مستجاب‌ می‌شود، اما نه‌ آنچه‌ بر زبان‌ جاری‌ است‌، بلکه‌ آن‌ نیازی‌ که‌ در نهاد نهفته‌ می‌باشد.

 

 

دعا كننده

814. مردم دو گروه‌اند: گروهي دعاكننده‌اند و گروهي سزاوار دعا مي‌باشند.

 

 

دعاهاي روز

534. دعاها به دو صورت است: دعاهاي روز براي امراض جسماني و دعاهاي شب براي امراض روحاني شفابخش مي‌باشد.

 

 

دعاهاي شب

534. دعاها به دو صورت است: دعاهاي روز براي امراض جسماني و دعاهاي شب براي امراض روحاني شفابخش مي‌باشد.

 

 

دعوت

731. تا بر سفره عشق دعوت نشوي، محال است كه بر سفره عقل دعوت بشوي.

 

 

دفن شدگان

525. ابرار، تطهير شدگان غسال‌خانه رحمان و دفن شدگان مقابر مقربان مي‌باشند.

 

 

دل

37. زمين به منزله شكم، و آسمان به مثابه دل مي‌باشد. از شكم زمين به دل آسمان سفر كنيم.

70. آرزوها در دل پنهان است. با کلید عشق قفل آرزوها گشوده می‌شود.

153. اولیای الهی در دنیا همچون کوهسارانِ سرسبزی می‌باشند که چشمه‌ساران آن‌ها توسط ابرهای رحمت پروردگارشان، از عالم لاهوت بر دل‌هاي آنان می‌بارد‌. برای حیات ابدی، خاک وجودمان را با چشمه‌سارهاي اولیاي الهي گلستان کنیم.

213. همان‌گونه که نقش خورشید در زمین، بدون آب منعکس نمی‌شود، وجه خدا هم در دل بدون کوثر انعکاس نمی‌یابد.

222. بندگان خدا دل‌هایشان به نور عرش روشن و زبانشان به کلمات رحمان گویا مي‌باشد.

305. دل، به منزله زمین خشکی است که بذر آن نیازمند كوثر باشد.

314. نشان ابلیس در دل، تنفر به انسان كامل و تكذيب عرفان او می‌باشد.

401. غذای آدمیان سه نوع است: طعام برای شکم، علم برای مغز، و معرفت برای دل.

404. دل به واسطه عشق، مکان خلقت و مغز توسط عقل، جایگاه محافظت می‌باشد.

406. عقل و عشق، دو نیروی مقدسی است که هر کدام در وجود آدمیان جایگاه و مکان خاص خود را دارند؛ عقل همچون وزیری اندیشمند در مغز برای حفظ و حراست کشور وجود از بیگانگان، و عشق همانند سلطانی قدرتمند در دل برای حفظ و حراست ملکه در حرمسرای کاخ می‌باشد.

411. برای سالکان الي‌الله، بهترین لذت، جمال اولیا و برترین تفریحگاه، دل‌های آنان می‌باشد.

442. خدا نور مطلق است. كدورت نور خدا در دل، توسط شرك مي‌باشد.

560. در آخر الزمان مردم توسط بي‌بند و باري گوش‌ها، چشم‌ها و دل‌هايشان آنچنان كر و كور و گنگ مي‌گردند كه با وجود اديان و كتاب‌هاي آسماني، اثري از غيرت و جوانمردي در آنان باقي نمي‌ماند.

606. شكم جايگاه شيطان، و دل جايگاه رحمان است. نيرومندي شيطان توسط شكم، و نيرومندي رحمان توسط دل مي‌باشد.

611. دو خدا براي يك دل، مانند دو خورشيد براي يك زمين و دو شوهر براي يك زن مي‌باشد.

640. قرآن، حور لطيفي است كه اگر بر قلب عاشق تجلي كند، دل را معطر و منور مي‌گرداند.

711. غذاي جاهل براي شكم، زبان گوسفند و غذاي عارف براي دل، زبان حور العين مي‌باشد.

723. تا زماني كه گوش‌ها، چشم‌ها و دل‌هاي اجسام آدميان باز است، گوش‌ها، چشم‌ها و دل‌هاي ارواح آدميان بسته مي‌باشد.

725. توسط عشق، چشم‌ها و دل‌ها از سمت صورت به طرف سيرت مي‌رود.

788. آنچه گوش مي‌شنود و چشم مي‌بيند و دل مي‌خواهد، يا توسط نفس است يا به واسطه عقل.

789. گوش‌ها، چشم‌ها و دل‌ها به واسطه خواسته‌هاي نفس و عقل، شنوايان، بينايان و مشتاقان مظاهر مُلك و ملكوت مي‌باشند.

817. دل‌ها جايگاه بهشت يا دوزخ است. صعود و نزول نفس‌ها پديدآورنده جايگاه‌ها مي‌باشند.

956. حقايق الله از طريق گوش، حقايق رحمان از طريق چشم و حقايق رحيم از طريق دل به ظهور مي‌رسد.

1022. تقاضاي دل‌ها دو گونه‌ است: دل‌هایی که خواستار دوزخ مُلك‌اند و دل‌هایی که خواهان بهشت ملكوت مي‌باشند.

1139.صورت‌ها را براي شستشو به سوي دل‌هایي ببريد كه چشمه‌سار كوثر عشق است.

1182. اهل ظاهر شکمش و اهل باطن دلش را به روزه حفظ مي‌نمايد.

1183. طلوع هلال ماه در شب اول رمضان، طلوع نور در دل‌ها است تا شب چهاردهم براي رسيدن به شب قدر انسان كامل.

*- دل‌، ام‌الکتاب‌ مستور می‌باشد. با دستانی‌ پاک‌ و چشمانی‌ مطهر گشاینده‌ و بینندهء‌ آن‌ می‌گردیم‌.

*- دین‌ با الفاظ‌ حاصل‌ نمی‌گردد، بلکه‌ دین‌ از دل‌ و دل‌ از عشق‌ و عشق‌ از حق‌ نشات ‌می‌گیرد.

*- کلمات‌ طیّبه‌ بر دلهای‌ طیّب‌، و کلمات‌ خبیثه‌ بر دلهای‌ خبیث‌ قرار می‌گیرد.

*- خداوند بندگانی‌ را که‌ بر می‌گزیند، دلهایشان‌ را به‌ نور عرش‌ پروردگارشان‌ منوّر می‌گرداند و زبانشان‌ را به‌ کلمات‌ رحمانی‌ ربشان‌ گویا می‌کند و در قرب‌ خودش‌، غریب ‌مردمانشان‌ می‌گرداند.



ادامه مطلب ...






دل آسمان

37. زمين به منزله شكم، و آسمان به مثابه دل مي‌باشد. از شكم زمين به دل آسمان سفر كنيم.

 

 

دل انسان كامل

303. دل انسان کامل همانند بوستان بي‌منتهايي است که میلیارد‌ها انسان را در گوشه‌ای از آن جای می‌دهد.

903. دل انسان كامل همچون درون سياهچاله‌اي است كه سنگ‌هاي اطرافش را در خود فرو برده، همچون ابر رقيقي در فضا تجلي‌گر خورشيدي در آورده.

 

 

دلباختگان اوليا

945. همان‌گونه كه كودكان شيفتگان مادران خود هستند، مؤمنان هم دلباختگان اولياي خود مي‌باشند.

 

 

دلبستگي

568. همان‌طور كه دنيا از طريق دلبستگي و كوشش، ثمربخش مي‌شود، آخرت هم از طريق عشق و عبادت ثمربخش مي‌گردد.

 

 

*دل شکسته

- اگر به‌ واسطهء گناهانمان‌ میلیاردها سال‌ نوری‌ هم‌ از اولیای‌ خدا دور باشیم‌، تنها با دل‌ شکسته‌ و یک‌ آه‌ سحرگاهی‌ در نزد ما حاضر می‌شوند.

 

 

دل عاشق

375. خالص نشود دل عاشق، مگر با جاذبه معشوق و ظاهر نشود معشوق در دل عاشق، مگر با نظر به معشوق.

 

 

دل ولي خدا

225. مؤمنان همانند سنگ‌های آسمانی در دل ولیّ خدا همچون شهاب ثاقب فنا مي‌گردند.

 

 

دل هاي آدميان

559. در آخر الزمان گوش‌ها، چشم‌ها و دل‌هاي آدميان همانند غبارها، طوفان‌ها و سيلاب‌هاي ويران كننده، سرزمين وجودشان را همچون مرداب‌ها متعفن مي‌گرداند.

 

 

دل هاي بهشتي

1021. مَه‌رویان باطني برای دل‌های بهشتی، و زشت‌رویان ظاهري برای دل‌های دوزخی لذت‌بخش است.

 

 

دل هاي تاريك مردان

110. دل‌های تاریک مردان بر اثر لبخند همسرانشان روشن می‌گردد.

 

 

دل هاي خبيث

31. کلمات طیبه بر دل‌های طیب، و کلمات خبیثه بر دل‌های خبیث قرار می‌گیرد.

 

 

دل هاي دوزخي

1021. مَه‌رویان باطني برای دل‌های بهشتی، و زشت‌رویان ظاهري برای دل‌های دوزخی لذت‌بخش است.

 

 

دل هاي طيب

31. کلمات طیبه بر دل‌های طیب، و کلمات خبیثه بر دل‌های خبیث قرار می‌گیرد.

 

 

دل هاي ظلماني و نوراني

620. ارواح آدميان در قيامت توسط عِقاب و ثواب در دل‌هاي ظلماني و نوراني استقرار مي‌يابند.

 

 

دل هاي عاشقان

1178. اولیای الهی بهشت رحماني را در دل‌های عاشقانشان می‌سازند.

 

 

دل هاي كويري

109. دل‌های کویری توسط کوثر عشق اولیای رحماني زنده و سرسبز می‌گردد.

 

 

* دل های مرده

- دل های‌ مرده‌ و کویر مردم‌، توسط‌ کوثر عشق‌ اولیای‌ خدا زنده‌ و سرسبز می‌گردد.

 

 

دل هاي مؤمنان

913. دل‌هاي مؤمنان توسط معارف رحماني و جمال رحيمي روشن مي‌شود و همچون دو كفه ترازو بين حيات و ممات،‌ در مقابل پروردگارشان مي‌باشند.

 

 

دل هاي مخلوقات

403. عشق همچون طعام لذیذ و حیات‌بخشی است که از روز ازل سفره آن در دل‌های مخلوقات پهن گردیده است.

 

 

دل هاي معيوب

200. انتقاد ملائکه و ابلیس از آدم(ع) به واسطه دل‌های معیوبشان بود که آدم(ع) توسط پروردگارش پرده از راز اسمای آن‌ها برداشت و آنان را سرافکنده به سجده انداخت.

 

 

دليل

1172. بهترین دلیل برای حقيقت باطنی ما، اعمال ظاهری ما است.

 

 

دَم اولياي الهي

357. زن، شعله بي‌دودی است که توسط دَم اولیای الهی نورش فروزان می‌گردد.

 

 

دَم عظيم

72. مردان و زنان توسط یکدیگر انرژی‌هایی تولید می‌کنند که اگر مهارش کنند، تبدیل به نوری می‌شود در قالب روح، و روحی می‌شود در قالب جسم، و جسمی می‌شود دارای دَمی عظیم.

 

 

دَم مسيحايي

161. ناخدایان سفینه‌های ولایت به اتفاق ملوانانِ ابرار در سواحل دریای عشق و فنا لنگر انداخته تا در این وادی خاکدان، به جستجوی رهروان کوی معنا از بین مردمان باشند؛ سفینه‌هایی که با دَم مسیحایی به حرکت در می‌آیند و برای رسیدن به سرمنزل جمال بی‌نهایت رهسپار می‌گردند.

*- مهدی‌ با دم‌ مسیحایی‌ و روش‌ رحمانی‌ به‌ دور از چشمان‌ جن‌ و انس‌، با شیعیان ‌خاصش‌ منتظر ظهورند.

 

 

دنيا

2 دنیا وضوخانه آخرت و آخرت نمازخانه دنیا است. پس در وضوخانه دنیا با کوثر عشق به نمازخانه آخرت راه یابیم.

42. دنيا و آخرت، بسان باغ زيبايي است كه زير زمينش گِل متعفن، و روي زمينش گُل معطر مي‌باشد.

65. دنیا، دبیرستان علم و هنرستان عمل است. کثیری توسط علم، عالم به گفتارند و قلیلی به واسطه عمل، عامل به كردارند.

67. دنیا شب، و آخرت روز است. چنانچه کسی در شب بیدار باشد، قیامتش برپا می‌گردد.

77. عشق، ابر پُر باري است که اگر بر زمین نمی‌بارید، علم و معرفت در امور دنیا و آخرت به وجود نمی‌آمد.

81. دنیا برای محرومان، سرای نیش است و آخرت برای آنان سرای نوش مي‌باشد.

82. دنیا نیش است و آخرت نوش. تا نیش دنیا نباشد، نوش آخرت نمی‌باشد.

85. دنیا آمیخته است به غم‌ها و شادي‌ها. چنانچه با حرص و ولع به سمت شادي‌ها بروی، از تو گریزان و اگر با محبت از آن بگذري، به طرف تو شتابان می‌باشد.

86. دنیا گردباد مهیبی است که صابران همچون کوهی استوار در برابر صدماتش می‌ایستند.

87. همان‌گونه که دهان نوزادان در رحم‌ها بسته و در دنیا باز است، کام اولیا هم در دنیا بسته و در آخرت باز می‌باشد.

90. دنیا سرای شگفت‌انگیزي است که قبرستان گذشتگان نمایشگاهی عبرت‌آموز برای آیندگان مي‌باشد.

98. دنیا مکتب تعلیم و تربیت عباد الله، و محضر تفسير و تشخیص عباد الرحمن می‌باشد.

103. از دیوانگی است که دنیا را مکان خور، و آخرت را جایگاه خواب بدانیم.

104. دنیا برای آدمیان همانند بوم نقاشی است که نقش‌آفرینَش در آخرت مالک آفریده خود می‌باشد.

108. دنیا قبرستانی است و مردم همچون مردگانی هستند که با صُور اولیای الهی زنده شده، شنونده و بیننده اعمال خویش می‌شوند.

117. اگر می‌دانستیم که در عالم ارواح جلوه‌های لطیف ملکوتیان حضور دارند و اگر می‌دانستیم که دنیا جنگل درندگان و دوزخ جنبندگان است و یا اگر می‌دانستیم که در دنیا از مجرمین هستیم و به واسطه جرم به زندان می‌افتیم، هیچ‌گاه به خود اجازه نمی‌دادیم که در دنیا طرفة العینی آزاد و از محدوده اولیای الهی دور باشیم.

119. اگر می‌دانستیم که دنیا جنگل مخوف است و در این جنگل مخوف انبوهی از درندگان خون‌آشام وجود دارند، هرگز از پناهگاه خود خارج نمی‌شدیم و زندان را به آزادی ترجیح می‌دادیم.

126. دنیا تجلی‌گاه واحدیت است. چنانچه در این واحدیت، رهرو حقیقت باشیم، راهبر طریقت می‌گردیم.

127. دنیا جنگل جنبندگان و زن‌ها همچون آب روان‌اند که توسط آشامیدن حیوانات آلوده شده‌اند. برای رفع آلودگی، از تصفیه‌خانه اولیای الهی بهره‌مند شویم.

135. دنیا هنرستان انس و جن است. از هنرستان انس و جن به هنرکده روح و ملائکه راه یابید که آثار هنری روح و ملائک، مه‌رویان مقرّب و آثار هنری انس و جن ، زشت‌رویان مکدّر می‌باشد.

140. دنیا و آخرت به منزله هنرستان و نمایشگاهی می‌باشد که نقش‌آفرین هنرستان دنیا مردمان‌اند. برای خلق هنری خود، از جمالی همچون عیسی‌ها(ع) و مریم‌ها(س) الگو بگیرید.

153. اولیای الهی در دنیا همچون کوهسارانِ سرسبزی می‌باشند که چشمه‌ساران آن‌ها توسط ابرهای رحمت پروردگارشان، از عالم لاهوت بر دل‌هاي آنان می‌بارد‌. برای حیات ابدی، خاک وجودمان را با چشمه‌سارهاي اولیاي الهي گلستان کنیم.

154. دنیا سبزه‌زاری است که گل‌های آن سيماي جوانان می‌باشد. در این سبزه‌زار، سيماي خوشبوی جوانی را به دست گلاب‌گیران الهی تسلیم کنیم تا در زمان پیری همچون عطر خوشبو، معطر باشيم.

205. دنیا مانند مرداب متعفنی است که اهل آن همچون حشرات موذی می‌باشند.

215. آن کس که گِل وجودش به آتش عشق پخته گردد، هرگز به دنیا نچسبد.

220. دنیا جنگل جنبدگان است. آدم در آن همچون فرشته‌ای تنها در غربت به سر می‌برد.

246. دنیا با مخلوقاتش شب است. انسان کامل در بین مخلوقات، جلوه شب قدر است.

254. مؤمن در دنیا و آخرت توسط مرآت قلبش با نور امام زمانش می‌بیند.

256. همان‌گونه که دنیا از نا اهلش فرار می‌کند، آخرت هم از نا اهلش می‌گريزد.

258. همان‌گونه که میلیون‌ها اسپرم در رحم فدا می‌شوند تا یک اسپرم، آدم بشود، میلیون‌ها انسان هم در دنیا فدا می‌شوند تا یک آدم، انسان كامل بشود.

271. دنیا براي دو گروه، زميني است که در آن کشت می‌کنند. قليلي همچون مقربان، باغبانان بوستان‌اند و كثيري همانند ابرار، كشاورزان صحرايند.

280. دنیا دوزخ شیطان، و آخرت بهشت رحمان است. گذر از دوزخ شیطان توسط کوثر رحمان ممكن مي‌باشد.

299. دنیا، مرداب متعفنی است که اهل آن همچون کِرم‌های زشت توسط اولياي الهی به صورت پروانه‌های زیبا در می‌آیند.

320. از رحمانيت خدا است که در ظاهر، چهره‌های مردم را در دنیا همچون چهره‌های اولیای خود خلق نموده.

321. از الطاف خدا است که در دنيا چهره‌های مرفهان بی‌درد را زیباتر از چهره‌های محرومان دردمند قرار داده.

335. ارزشمند‌ترین چیز براي دنيا و آخرت، عشق است.

352. دنیا برای اولیای الهی جهنم است که اهل آن در ظاهر دشمن بی‌مروت و در باطن دوستان با مروت می‌باشند.

379. دنیا آموزشگاه عشق است. اولیای نفساني و رحماني آموزگاران اين آموزشگاه می‌باشند.

381. دنیا برای آدمیان دو مكان است. اگر در كثرت باشند، از جنیان‌اند و اگر در وحدت باشند، از فرشتگان می‌باشند.

383. دنیا سرای شقاوت و جایگاه سعادت است. قافله‌سالار شقاوت و سعادت، اولیای شیطانی و رحمانی می‌باشند.

385. دنیا دو صورت دارد: صورت باطنی آن نورانی، و صورت ظاهری آن ظلمانی می‌باشد.

388. دنیا برای سه گروه ضلالت است: صاحبان ثروت، شهرت و شهوت، و برای سه گروه سعادت می‌باشد: صاحبان عزت، رأفت و محبت. گروه‌هاي اول در مکان‌های جمادی، نباتی و حیوانی، و گروه‌هاي دوم در جایگاه‌های انسانی، روحانی و نورانی می‌باشند.

415. دنیا و آخرت مانند خواب و بیداری است. اعمال ما در دنیا همچون خواب، مجهول و در آخرت همانند بیداری، معلوم می‌باشد.

438. همان‌گونه كه سراب نشانه‌اي از آب است، دنيا نيز نشانه‌اي از آخرت مي‌باشد.

446. غني و فقير بسان دست و پايي هستند كه آباد كننده دنيا و آخرت مي‌باشند.

454. از دنيا همان بس كه توسط عشق، از گلخن شغب به گلشن شعف راه يافتم.

481. خداي رحمان در دنيا نسبت به مردم، بخشنده، و مردم در آخرت نسبت به خداي رحمان، شرمنده مي‌باشند.

487. دنيا همچون غنچه گلي است بر بوته خار كه عطر حقايقش براي سالكان الي‌الله در ابتدا پنهان و در انتها پيدا مي‌گردد.

568. همان‌طور كه دنيا از طريق دلبستگي و كوشش، ثمربخش مي‌شود، آخرت هم از طريق عشق و عبادت ثمربخش مي‌گردد.

576. با تعليم و تعلم، دنيا آباد و با تعظيم و توسل آخرت آباد مي‌گردد.

585. دنيا شب است. انسان كامل در بين موجودات، شب قدر مي‌باشد.

604. صورت مؤمن و كافر در دنيا شبيه و در آخرت گوناگون مي‌باشد.

683. دنيا براي دينداران همچون پادگاني است كه فرماندهانش سربازان را به سه جهت چپ، راست و جلو فرمان مي‌دهند.

695. دنيا كاروانسرايي است كه كاروانيانش عاشقان پاكباخته و ساربانانش مقربان راه‌يافته مي‌باشند.

729. دنيا مدرسه‌اي است كه نتيجه امتحانات آن در آخرت روشن مي‌گردد.

769. دنيا دارالغرور شهوت، و آخرت دارالسّرور لذت مي‌باشد.

783. نفس و عقل، دو چراغ مُلك و ملكوت است كه توسط عشق مجازي و الهي،‌ دنيا و آخرت را منور مي‌گردانند.

865. آفتاب رسالت و مهتاب ولايت دو نور متفاوت شريعت و معرفت است در دنيا و آخرت براي رسيدن به زهره وجاهت.

873. بهشت،‌ روح و رياحين صورت و سيرت مقربان رحيمي است كه در دنيا براي آرميدگان رحماني به ظهور رسيده.

896. آنان كه دنيا را آزمودند، دريافتند كه نيكوترين تحفه دنيا كتاب نيك و بهترين توشه آخرت سيماي نيكو  مي‌باشد.

917. همان‌طور كه در دنيا صورت‌ها آشكار است،‌ در آخرت هم عورت‌ها نمايان مي‌باشد.

921. همان‌گونه كه در دنيا صورت‌هاي واقعي حيوانات توسط نور خورشيد نمايان است، در آخرت هم صورت‌هاي واقعي آدميان به واسطه نور محمد(ص) آشكار مي‌گردد.

982. در دنيا جسم اَرجح است نسبت به روح، و در آخرت روح ارجح است نسبت به جسم.

999. دنيا و آخرت دو نماد دوزخ و بهشت است. علائم دوزخيان حُبّ الشهوات و علائم بهشتيان حُبّ نعمات مي‌باشد.

1055. دنيا و آخرت، رمز و رازي است كه هر كس به هر كدام از آن آگاه‌تر باشد، نيروهاي ظاهري يا دروني‌اش شكوفاتر مي‌گردد.

1056. دنيا و آخرت، حقايقي است كه هر كس به هر كدام از آن عاشق‌تر باشد، آگاه‌تر مي‌گردد.

1094. دنيا به منزله دريايي است كه اكثريت مردم توسط ناخدايانِ گمراه طعمه موجودات مي‌شوند.

1215. در دنيا حوران پرده‌نشین را انسي و نه جنی لمس نكرده؛ به جز روح و ملائكه.

*- آبادانی‌ دنیا به‌ واسطهء عشقی‌ می‌باشد که‌ از صورت‌، نشأت‌ گرفته‌ و آبادانی‌ آخرت ‌هم‌ به‌ واسطهء عشقی‌ می‌باشد که‌ از سیرت‌، نشأت‌ گرفته‌.

*- دنیا جایگاه‌ خودسازی‌ و خانه‌سازی‌ برای‌ آخرت‌ می‌باشد. بعضی‌ به‌ صورت ‌فرشتگان‌ روانهء جنات‌اند و برخی‌ به‌ صورت‌ شیاطین‌ روانهء جهنم‌ می‌باشند.

*- دنیا جنگل‌ جنبندگان‌ است‌. آدم‌ در این‌ جنگل‌ همچون‌ فرشته‌ای‌ تنها در غربت‌ به ‌سر می‌برد.

*- دنیا در آخرالزمان‌ بسان‌ دریای‌ پهناوری‌ می‌باشد که‌ آرامش‌ آن‌ به‌ موجب‌ طوفان‌ هولناک‌ و سهمگین‌ ناپاکیها از میان‌ رفته‌ و جنبندگان‌ را آن‌ چنان‌ با بی‌ رحمی‌ به‌ اطراف‌ خود پرتاب‌ می‌کند که‌ اثری‌ از آنها باقی‌ نمی‌ ماند، مگر آنهایی‌ که‌ به‌ سفینهء نجات‌ اولیا پناه‌ می‌برند.

*- دنیا سرای‌ زشت‌رویان‌ است‌ نه‌ مه‌رویان‌. در سرای‌ زشت‌رویان‌، بسان‌ روح‌ و ملائکه‌ در خفا باشیم‌؛ چرا که‌ عیسی‌ با مادرش‌ مریم‌، و حسین‌ با مادرش‌ فاطمه‌ که‌ نمادی ‌از جمال‌ و صوت‌ زیبا بودند، با ظهور در سرای‌ زشت‌رویان‌، به‌ چه‌ رنج‌ و عذابی‌ گرفتار شدند!

*- دنیا جایگاه‌ جن‌ و انس‌ است‌. نزول‌ روح‌ و ملائکه‌ برای‌ هدایت‌ آنان‌، بسان رؤیایی‌ است‌ در مقابل‌ بیداری‌.

*- دنیا محضر عقد و نکاح‌ اولیای‌ الهی‌ برای‌ بندگان‌ خداست‌. قلیلی‌ در این‌ محضر،به‌ دستان‌ اولیای‌ الهی‌ تسلیم‌اند و کثیری‌ در کمند اولیای‌ شیطانی‌ اسیرند.

*- اگر آتشی که در قیامت روح را در خانهء دل می سوزاند، جرقه ای درد نیازند، دنیا را به فنا می رساند همچون زمینی که دردرون خورشید محو و نابود می گردد.

 

 

دوران سلوك

857. براي من در زمان رهبري خميني محبوب،‌ دوران سلوك بود و در زمان رهبري خامنه‌اي عزيز،‌ دوران صعود.



ادامه مطلب ...






دوران صعود

857. براي من در زمان رهبري خميني محبوب،‌ دوران سلوك بود و در زمان رهبري خامنه‌اي عزيز،‌ دوران صعود.

 

 

دوربين علم

1228. پیشگویی و آینده‌نگری، نوعی علم است. بعضی‌ توسط دوربین علم و بعضی‌ به واسطه تلسکوپ معرفت می‌گويند.

 

 

دوزخ

249. عشق، بُراق آسمانی است به سوی بهشت. شهوت، الاغ زمینی است به سوی دوزخ.

430. صورت و عورت، نماي دو درگاه بهشت و دوزخ است از براي آدميان.

465. سنگ‌هاي آسماني دوزخشان در خورشيد و بهشت‌شان در زمين مي‌باشد.

619. اعمال بد و خوب آدميان در دوزخ و بهشت همانند صورت‌هاي گوناگون، زشت و زيبا مي‌باشد.

707. آدميان متولدان عقل و نفس هستند كه طرفين راست و چپ آنان بهشت و دوزخ مي‌باشد.

872. بهشت و دوزخ دو مكان جداگانه، بسان گلزار خوشبو و مرداب بدبويي هستند كه آدميان همانند پروانه‌ها و مگس‌ها توسط قوه بويايي به سمت گلزار و مرداب در حركت مي‌باشند.

1193. عورت و صورت، دو نشان مُلک و ملکوت است که توسط آن‌ها دوزخ و بهشت نمايان می‌شوند.

*- مردم‌ یا در اعلا علیین‌ هستند یا در اسفل‌ سافلین‌، یا در بهشت‌ به‌ سر می‌برند یا در دوزخ‌، یا در وجه‌ رحمانی‌ هستند یا در صورت‌ شیطانی‌.

 

 

دوزخ جنبندگان

117. اگر می‌دانستیم که در عالم ارواح جلوه‌های لطیف ملکوتیان حضور دارند و اگر می‌دانستیم که دنیا جنگل درندگان و دوزخ جنبندگان است و یا اگر می‌دانستیم که در دنیا از مجرمین هستیم و به واسطه جرم به زندان می‌افتیم، هیچ‌گاه به خود اجازه نمی‌دادیم که در دنیا طرفة العینی آزاد و از محدوده اولیای الهی دور باشیم.

 

 

دوزخ خشم

1146. تا جن از آتش به نور، و انس از گِل به روح نرسند، در دوزخ خشم و جهنم شهوت‌اند.

 

 

دوزخ دنيا

737. امام خميني(س) قائم بر حقي كه با قيام خود قيامت مرده‌دلانِ افسرده را در دوزخ دنيا با طلوع خورشيدش بر پا كرد.

983. سير تكاملي انسان از دوزخ دنيا به سمت بهشت آسمان است؛ همچنان‌كه سير تكاملي نور از آتش آسمان است به سمت بهشت زمين.

 

 

دوزخ زمين

467. غريبان واقعي، اولياي الهي‌اند كه از بهشت آسمان به دوزخ زمين فرود آمدند تا دوزخيان زمين را به سوي بهشتيان آسمان سوق دهند.

1026. از الطاف الهی است که در بهشت خورشيد زندگي مي‌كنيم؛ نه در دوزخ زمين.

 

 

دوزخ شيطان

280. دنیا دوزخ شیطان، و آخرت بهشت رحمان است. گذر از دوزخ شیطان توسط کوثر رحمان ممكن مي‌باشد.

 

 

دوزخ مُلك

1022. تقاضاي دل‌ها دو گونه‌ است: دل‌هایی که خواستار دوزخ مُلك‌اند و دل‌هایی که خواهان بهشت ملكوت مي‌باشند.

 

 

دوزخي

11. کسی که شیفته کلمات معنوی است، بهشتی است و کسی که منکر کلمات معنوی است، دوزخی است و کسی که بی‌تفاوت به کلمات معنوی است، در معرض پرتگاهی است که سرانجامش ناپیدا است.

264. عشق یا بهشتی است یا دوزخی. منشأ عشق بهشتی، صورت و منشأ عشق دوزخی، عورت می‌باشد.

 

 

دوزخيان

192. مردم یا از بهشتیان‌اند و یا از دوزخیان. اگر از بهشتیان‌اند، فرشتگان و ارواح‌اند، و اگر از دوزخیان‌اند، جنیان و انسیان‌اند. 

762. امام خميني(س) براي دوزخيان آفتابي بود كه حرارتش آنان را مغرور، و براي بهشتيان مهتابي بود كه انوارش آنان را مسرور گردانيد.

949. همان‌گونه كه پروانه‌ها از جمع كِرم‌ها به سوي گلستان در سفرند، جن‌ها نيز از جمع دوزخيان به سمت جنّات در سفرند.

1003. بهشتيان را با سلامشان و دوزخيان را با دشنامشان مي‌توان شناخت.

 

 

دوزخيان زمين

467. غريبان واقعي، اولياي الهي‌اند كه از بهشت آسمان به دوزخ زمين فرود آمدند تا دوزخيان زمين را به سوي بهشتيان آسمان سوق دهند.

 

 

دوست

854. دجّال به كسي گويند كه با چشم چپْ دوست، و با چشم راستْ دشمن، و بر دين ملوكْ استوار باشد.

940. همان‌گونه كه انسانِ كر و كور و گنگ با داشتن دوست احساس تنهايي مي‌كند، نفسِ كر و كور و گنگ هم با داشتن عقل احساس تنهايي مي‌كند.

1137. سلول‌ها همانند آدميان نسبت به يكديگر دوست و دشمن مي‌باشند.

1203. مردم به سوی چیزی می‌روند که دوستش می‌دارند و در آخرت به سمت همان چیزی می‌روند که دوستش داشته‌اند.

 

 

دوستان

412. ارواح طیب در بدن‌های طیب به صورت ملائکه و روح دوستانشان را به اعلی علیین، و اوراح خبیث در بدن‌های خبیث به صورت جن و انس دوستانشان را به اسفل سافلین می‌برند. 

 

 

دوست با مروت

352. دنیا برای اولیای الهی جهنم است که اهل آن در ظاهر دشمن بی‌مروت و در باطن دوستان با مروت می‌باشند.

 

 

دوست مهربان

1188. دوست مهربانی که او را دشمنش می‌دارند، عارف کامل است.

‌1189. دوست مهربانی که با او در نزاعي، روح مقدسی است که تو را به صراط حمید می‌برد.

 

 

*دو فرشته زیبا

- فاطمه‌ زهرا(س‌) و مریم‌ مقدس‌(س‌) دو فرشته‌ زیبا و خوشبو همچون‌ گل‌ محمدی ‌و گل‌ یاس‌ برای‌ راغبین‌ فردوس‌ برین‌ می‌باشند.

 

 

دهان جسم

1019. دهان جسم توسط عقل برای طعام حلال، و دهان روح توسط عشق براي طعام پاك است.

 

 

دهان روح

1019. دهان جسم توسط عقل برای طعام حلال، و دهان روح توسط عشق براي طعام پاك است.

 

 

دهان ماهي

959. ابرار، ناخدايان عشق‌اند كه از بين مردم، يونس‌ها را به دهان ماهي مي‌اندازند.

 

 

دهان نوزادان

87. همان‌گونه که دهان نوزادان در رحم‌ها بسته و در دنیا باز است، کام اولیا هم در دنیا بسته و در آخرت باز می‌باشد.

 

 

ديار آشنايان

347. از دیار بیگانگان چشم و گوش بسته آمدیم تا به دیار آشنایان چشم و گوش باز برویم. 

 

 

ديار بيگانگان

347. از دیار بیگانگان چشم و گوش بسته آمدیم تا به دیار آشنایان چشم و گوش باز برویم. 

 

 

ديدارها

679. پيغام‌هاي الهي و ندا‌هاي رحماني از عالم غيب به عالم شهود منتقل گشت. روش‌ها توسط ديدار‌ها و گفتارها، سرشت‌ها را تكميل كرد و در پشت نقاب ظلمت واقعيت صورت‌ها را مخفي كرد.

 

 

ديد باطني و ظاهري

1105. برتري حسين(ع) پسر فاطمه(س) نسبت به عيسي(ع) پسر مريم(س)، ديد باطني و ظاهري مي‌باشد.

 

 

ديد چپ

590. در آخر الزمان، دينداران به دو گروه تقسيم مي‌گردند: گروه كثيري توسط ديد چپشان همراه دجّال، و عده قليلي به واسطه ديد راستشان همپاي عيسي(ع) مي‌باشند.

 

 

ديد چشم ها

1123. خداوند هادياني دارد كه از ديد چشم‌ها غايب‌اند. براي رؤيت آنان چشم‌هايي لازم است كه با اشك شوق تطهير شده باشد.

 

 

ديد راست

590. در آخر الزمان، دينداران به دو گروه تقسيم مي‌گردند: گروه كثيري توسط ديد چپشان همراه دجّال، و عده قليلي به واسطه ديد راستشان همپاي عيسي(ع) مي‌باشند.

 

 

ديده بان خداي رحمان

1010. انسان، ديده‌بان خداي رحمان است که توسط غبار شرك كدر گردیده.

 

 

دين

28. دین، مدرسه عقل و دانشگاه عشق و نمایشگاه جمال است در پیشگاه خداوند جمیل.

69. دین، جاذبه و دافعه است. در رسالت انبیا، جاذبه و در ولایت اولیا، دافعه می‌باشد.

223.  دین با علم و سواد به دست نمی‌آید؛ بلکه با عشق و جهاد حاصل می‌گردد.

758. با طلوع خورشيد امام خميني(س) آنچنان تحولي در دين ايجاد شد كه تا ظهور باقي خواهد ماند.

901. دين به اَلفاظ و كلام نيست؛ دين به احوال و اعمال است.

902. ديني كه بدون معرفت باشد و معرفتي كه بدون محبت باشد، سرانجامش عبوسي و غضب باشد.

995. دين، زيبايي و بويايي گلزار است از براي بلبلان و پروانگان.

*- دین‌ با الفاظ‌ حاصل‌ نمی‌گردد، بلکه‌ دین‌ از دل‌ و دل‌ از عشق‌ و عشق‌ از حق‌ نشات‌ می‌گیرد.

*- دین‌، عشق‌ است‌ و عشق‌، در وحدت‌ است‌ نه‌ در کثرت‌؛ در لذت‌ است‌ نه‌ در شهوت‌. عشق‌ برای‌ خاک‌، آب‌، باد، آتش‌، و نور است‌. عشق‌ و عشق‌ بازی‌ برای‌ دریاها و امواج‌ است‌، برای‌ پاکان‌ و پاک‌ کنندگان‌ است‌، برای‌ آسمانیان‌ و ملکوتیان‌ و جبروتیان‌ است‌، برای‌ فرشتگان‌ و روحانیان‌ و فردوسیان‌ است‌.

*- اکثریت‌، با دین‌ آبا و اجدادشان‌ منتظر ظهورند و حال‌ آنکه‌ امام‌ زمان‌ با دینی ‌جدید ظهور می‌ کند.

 

 

دين اسلام

990. تنها دين اسلام است كه حقيقت آن در نامش هويدا است.

 

 

دين خليل

240. مردم یا به دین ملوک‌اند و یا به دین خلیل. اگر به دین ملوک‌اند، در شریعت موسای کلیم(ع) هستند و اگر به دین خلیل‌اند، در طریقت ابراهیم خلیل(ع) می‌باشند.

 

 

دين ملوك

240. مردم یا به دین ملوک‌اند و یا به دین خلیل. اگر به دین ملوک‌اند، در شریعت موسای کلیم(ع) هستند و اگر به دین خلیل‌اند، در طریقت ابراهیم خلیل(ع) می‌باشند.

854. دجّال به كسي گويند كه با چشم چپْ دوست، و با چشم راستْ دشمن، و بر دين ملوكْ استوار باشد.

 

 

دين داران

106. دین‌داران به سه گروه مختلف تقسيم مي‌شوند: فجّار،‌ ابرار و مقربان.

107. دين‌داراني كه دور از اولیای الهی باشند، در صفی طولانی و ممتد هستند که اوایلشان مسرور و اواخرشان مغضوب می‌باشند.

590. در آخر الزمان، دينداران به دو گروه تقسيم مي‌گردند: گروه كثيري توسط ديد چپشان همراه دجّال، و عده قليلي به واسطه ديد راستشان همپاي عيسي(ع) مي‌باشند.

673. دينداران سه گروه‌اند: كثيري خدا را دور از خود مي‌دانند، عده‌اي خدا را نزديك خود و قليلي خدا را در خود مي‌دانند.

683. دنيا براي دينداران همچون پادگاني است كه فرماندهانش سربازان را به سه جهت چپ، راست و جلو فرمان مي‌دهند.

 

 

ديوانگي

103. از دیوانگی است که دنیا را مکان خور، و آخرت را جایگاه خواب بدانیم.



ادامه مطلب ...