نام کاربری:    رمز عبور:






مهر مهتاب: خ

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]



لطايف عارفانه استاد يعقوب قمري شريف آبادي: حروف (خ) برگرفته از كتاب (لطايف عارفانه) و كتاب (زن طائر فردوس يا ساحر دوزخ)

نكته: لطايفي كه داراي علامت ( * ) ستاره هستند برگرفته از كتاب (زن طائر فردوس يا ساحر دوزخ) مي باشند و لطايفي كه اين علامت را ندارند برگرفته از كتاب (لطايف عارفانه) هستند.

 

نكته هاي معنوي و كلمات حكيمانه استاد

 

خائن ترين سارقان ناموس

312. خائن‌ترین مردم، سارقان ناموس‌اند و خائن‌ترین سارقان ناموس، سارقان عرفان مي‌باشند.

 

 

خائن ترين مردم

312. خائن‌ترین مردم، سارقان ناموس‌اند و خائن‌ترین سارقان ناموس، سارقان عرفان مي‌باشند.

 

 

خادمان آدميان

1047. سلول‌ها خادمان آدميان‌اند كه توسط اتحاد آنان مي‌توان به اراده و قدرت‌هاي خارق العاده دست يافت.

 

 

خاصيت عسل

553. خاصيت معرفت بدون عشق، همانند خاصيت عسل بدون گل مي‌باشد.

 

 

خاصيت معرفت

553. خاصيت معرفت بدون عشق، همانند خاصيت عسل بدون گل مي‌باشد.

 

 

خاك

19. چنانچه عقل و عشق همچون خاک و آب با هم آمیخته گردند، سبزه‌زاری بس زیبا همانند بهشت آشکار می‌گردد.

49. انسان كامل، همچون زمين صاحب خاك و آب و هوا است. آنان كه در خاك‌اند، الباب‌اند؛ آنان كه  در آب‌اند، ابرارند و آنان كه در هوایند، مقربان مي‌باشند.

128. آدمیان فرزندان آب، خاک، نور و روح می‌باشند. آب و خاک منشأ ظهور نفس، و نور و روح منشأ ظهور عقل می‌باشند. پس با مادران آب و خاكِ زمین و نور و روحِ آسمان متعادل باشید تا در حیات و ممات از شما نرنجند.

147. چهار چیز در عالم کثرت، نشانه وحدت است: خاک، آب، آتش و باد. خاک، پاک کننده مرغ؛ آب، پاک کننده مرغابی؛ آتش، پاک کننده پروانه؛ و باد پاك كننده گُل مي‌باشد. مرغ به منزله نفس، مرغابي به منزله عقل، پروانه به منزله عشق، و گُل به منزله وجه می‌باشد.

148. کافر در قیامت می‌گوید: ای کاش خاک بودم تا همچون سنگی سخت تکذیب کننده کلمات اولیای الهی که همان کوثر عشق بود، نمی‌شدم!

188. اگر قرار باشد جسم اولیای الهی در زیر خاک نپوسد، حداقل بايد در هر چند متر مربع از سطح زمین، یک جسم نپوسیده وجود داشته باشد.

196. با آنکه میلیارد‌ها سال از عمر زمین می‌گذرد، به گفته بعضي‌ها كه مي‌گويند جسم اولياي الهي نمي‌پوسد، مي‌بايد ميلياردها جسم سالم در زیر خاک مدفون باشد.

236. مرد به منزله خاك، زن به منزله آب و انسان کامل به منزله باغبان می‌باشد.

253. موسی کلیم الله(ع) به منزله خاک، عیسی روح الله(ع) به منزله آب، محمد رسول الله(ص) به منزله گُل، علی ولیّ الله(ع) به منزله بلبل و فاطمه زهرا(س) به منزله پروانه گُل مي‌باشند.

265. مرد و زن همچون خاک و آب تجلی‌گر جلال و جمال می‌باشند. خاك به منزله عقل، و آب به منزله عشق، روح‌بخش یکدیگرند.

424. زن در مقابل مرد مانند آب در برابر خاك است. عامل شكوفايي مرد، زن مي‌باشد.

658. همان‌گونه كه سنگ‌هاي آسماني براي رسيدن به خاك از آتش جوّ مي‌گذرند، آدميان هم بايد براي رسيدن به كوثر از آتش نفس بگذرند.

668. همان‌گونه كه آب‌ها در ميان خاك‌ها مستورند، اوليا هم در بين مردمان محجوب‌اند.

710. خاك‌ها و آب‌ها فرزندان آفتاب و مهتاب‌‌اند كه توسط يكديگر به كمال و جمال مي‌رسند.

748. خاك‌ها و آب‌ها در جايگاه‌هايشان توسط نور تشنه وصال‌اند.

787. خداوند كمال و جمالش در هستي به صورت خاك و آب تجلي كرد.

813. همان‌گونه كه هر سياره‌اي در بين سيارات، داراي آب و خاك نيست، هر آدمي هم در بين آدميان، داراي روح و نور نمي‌باشد.

1018. ظاهر انسان از خاک و خاک از آتش است. باطن انسان از روح و روح از عشق می‌باشد.

1131. مردم همچون سنگ سخت در نزد اولياي الهي‌اند. با اشعه عشق، خاك و با كوثر عشق، خضرا مي‌گردند.

1149. خاك را بدون آب ثمر نيست، آب را بدون خاك اثر نيست.

1207. اِنس از خاك و جن از آتش است. خاک توسط آب و آتش به واسطه نور شکل می‌یابد.

 

 

خاك وجود

153. اولیای الهی در دنیا همچون کوهسارانِ سرسبزی می‌باشند که چشمه‌ساران آن‌ها توسط ابرهای رحمت پروردگارشان، از عالم لاهوت بر دل‌هاي آنان می‌بارد‌. برای حیات ابدی، خاک وجودمان را با چشمه‌سارهاي اولیاي الهي گلستان کنیم.

 

 

خاكيان

894. خورشيد طلوع كرد و صُلح و قهرش بر خاكيان ظاهر گشت.

 

 

خالص

375. خالص نشود دل عاشق، مگر با جاذبه معشوق و ظاهر نشود معشوق در دل عاشق، مگر با نظر به معشوق.

484. انسان هر چقدر خالص باشد، محتاج به رهبر است؛ همچنان‌كه طلا هر چقدر خالص باشد، محتاج به زرگر مي‌باشد.

900. انسان كامل، مغناطيس نيازمندان است. هر نيازمندي كه آهنش خالص‌تر باشد،‌ مغناطيسش افزون‌تر مي‌گردد.

*- نطفهء هابیلیان توسط قابیلیان مخلوط گردید. برای خالص شدن آن باید بدین خلیل رحمانی پیوند زد.

 

 

خالق

1070. هر چه در راه حق آگاه‌تر گرديم، در مقابل خالق بيمناك‌تر و در برابر مخلوق شجاع‌تر مي‌گرديم.

 

 

خالق جمال

179. ما کامل می‌شویم تا سالم شویم و سالم می‌شویم تا عامل شویم و عامل می‌شویم تا خالق جمال شویم.

 

 

خال لب رسالت

960. ولايت، خال لب رسالت است كه توسط معرفت رؤيت مي‌گردد.

 

 

خامنه ای

857. براي من در زمان رهبري خميني محبوب،‌ دوران سلوك بود و در زمان رهبري خامنه‌اي عزيز،‌ دوران صعود.

 

 

خاموش

930. همان‌گونه كه آتش در خانه جسم توسط فكر با آب خاموش مي‌شود، شهوت نيز در خانه دل به واسطه نيت با آب خاموش مي‌گردد.

 

 

خاموشي چراغ نفس

727. نابودي آسمان و زمين در هنگام مرگ انسان، همان خاموشي چراغ نفس است.

 

 

خانه

130. اگر زن مؤمنه‌ای در خانه خود نامحرمی را در خواب مشاهده نماید و بعد از خواب یکی از محرمانش كه زن مي‌باشد به خانه او بیاید، این رؤیا صحیح است؛ چون مؤمن به واسطه تزکیه نفس همچون بلوری شفاف، و غیر مؤمن همچون سنگی سخت در مقابل شیشه می‌باشد.

152. چنانچه در رؤیا، روحی از ارواح مؤمنین به جای ورود از در، از دیوار و یا پنجره وارد خانه شود، بدین جهت است که درگاه خانه به واسطه حالات بهیمی به پلیدی آلوده شده است.

492. عابدي كه مدتي از عبادتگاه خود دور شود، مانند صاحب‌خانه‌اي است كه مدتي از خانه خود دور شود.

 

 

خانه امن والدين

515. مؤمن در قلعه امن اوليا، همچون كودك است در خانه امن والدين.

 

 

خانه جسم

488. همان‌گونه كه خانه جسم نياز به نظافت دارد، خانه دل هم نياز به طهارت دارد.

929. همان‌گونه كه آتش در خانه جسم باعث فرياد مي‌گردد، شهوت نيز در خانه دل باعث فرياد مي‌گردد.

930. همان‌گونه كه آتش در خانه جسم توسط فكر با آب خاموش مي‌شود، شهوت نيز در خانه دل به واسطه نيت با آب خاموش مي‌گردد.

 

 

خانه دل

43. شهوت، آتش باطني است كه روح را در خانه دل مي‌سوزاند؛ همچنان‌كه آتش ظاهري انسان را در خانه دنيا مي‌سوزاند.

488. همان‌گونه كه خانه جسم نياز به نظافت دارد، خانه دل هم نياز به طهارت دارد.

929. همان‌گونه كه آتش در خانه جسم باعث فرياد مي‌گردد، شهوت نيز در خانه دل باعث فرياد مي‌گردد.

930. همان‌گونه كه آتش در خانه جسم توسط فكر با آب خاموش مي‌شود، شهوت نيز در خانه دل به واسطه نيت با آب خاموش مي‌گردد.

1122. عشق توسط چراغ عقل در خانه دل به جستجوي حور مي‌باشد.

1237. هیچ پاک کننده‌ای همانند آتش عشق، خانه دل را برای رسیدن به حقايق پاک نمی‌نماید.

 

 

خانه دنيا

43. شهوت، آتش باطني است كه روح را در خانه دل مي‌سوزاند؛ همچنان‌كه آتش ظاهري انسان را در خانه دنيا مي‌سوزاند.

 

 

خانه علي (ع)

39. «ابتر» به كساني گويند كه در ولايت،‌ كوثر رسول اكرم(ص) را در خانه علي(ع) همچون ناقه صالح(ع) پي كردند.

 

 

خانه هاي جسم و روح

493. خانه‌هاي جسم و روحمان را با نظافت و طهارت پاك كنيم تا موجب آلودگي نگردد.

 

 

خانه هاي مؤمنان

270. خانه‌های مؤمنان به منزله گلزار معطری است که باغبانانش اولیای الهی می‌باشند.

 

 

خبر

1024. هادیان الهي كساني‌اند كه خبر از آینده می‌دهند؛ نه از گذشته.

 

 

خبردار

642. شريعت و طريقت همچون نظام سربازي است كه در رسالت «خبردار» و در ولايت «قدم‌رو» مي‌باشد.



ادامه مطلب ...






خدا

134. مؤمن در مقابل خدا همچون زمین در برابر خورشید است که چهار فصل دارد؛ فصل اوّل، پاییز: برای ریختن رنگ تعلقات. فصل دوم، زمستان: برای سفید شدن از تیرگی‌ها. فصل سوم، بهار: برای دمیدن روح و پديد آوردن ثمرات. فصل چهارم، تابستان: برای چشیدن حلاوت ثمرات.

214. انسانی که دو خدا دارد، مانند زمینی است که دو خورشید دارد.

216. اعتقاد به خدا همانا ارتباط با خدا مي‌باشد.

257. خدا یک عمر، حامل انسان است؛ انسان یک آن، شاکر خدا نيست.

319. خدا شرم دارد با وجود رسولانش، چهره‌های واقعی آدمیان را نمایان گرداند.

407. خدا لطیف، ظریف، نظیف؛ خدا محبوب، معبود، معشوق؛ خدا جمال، جمیل، وجیه؛ خدا وجه زیبنده و لیلی زیباروی عشاق می‌باشد.

442. خدا نور مطلق است. كدورت نور خدا در دل، توسط شرك مي‌باشد.

458. همان‌گونه كه آيينه تميز توسط خورشيد تأثيرگذار است، قلب پاك نيز به واسطه خدا تأثيرگذار مي‌باشد.

466. همان‌گونه كه سنگ‌هاي آسماني از خورشيد دور مي‌شوند و به زمين نزديك مي‌شوند، آدميان نيز از خدا دور مي‌شوند و به خود نزديك مي‌شوند.

579. زائران خدا دو گروه‌اند: كثيري مكان خدا و قليلي جمال خدا را زيارت مي‌كنند.

584. همان‌گونه كه نور از نيروگاه توسط اتصال به چراغ مي‌رسد، روح نيز از خدا به واسطه اتصال به انسان مي‌رسد.

594. مغيبات از خدا، مكشوفات از خورشيد و معلومات از محمد(ص) مي‌باشد.

608. با روشنايي زمين توسط خورشيد، و با روشنايي انسان توسط خدا جمله حقايق ظاهر و باطن آشكار مي‌گردد.

611. دو خدا براي يك دل، مانند دو خورشيد براي يك زمين و دو شوهر براي يك زن مي‌باشد.

643. خدا به آدم(ع) فهماند كه در بهشت به سمت صورت رود؛ نه در جهت عورت.

673. دينداران سه گروه‌اند: كثيري خدا را دور از خود مي‌دانند، عده‌اي خدا را نزديك خود و قليلي خدا را در خود مي‌دانند.

706. شناخت انسان نسبت به خدا،‌ همانند شناخت حيوان است نسبت به صاحبش.

815. خدا هم ظاهر است هم باطن. ظاهرش به واسطه عشق و باطنش توسط فنا نمايان مي‌گردد.

1109. همان‌گونه كه خورشيد در ظاهر حافظ و ناظر موجودات است، خدا نيز در باطن حافظ و ناظر مخلوقات مي‌باشد.

*- خدا خواست‌ که‌ از ابر برآمده‌ای‌ به‌ نام‌ عما پدیدار گردد؛ همچنان‌ که‌ خورشید خواست‌ که‌ از گاز برآمده‌ای‌ به‌ نام‌ بخار آشکار گردد.

 

 

* خدا بینی

- روح‌ همچون‌ بلوری‌ شفاف‌ در وجود ما نامرئی‌ است‌. آگاهی‌ روح‌ بلورین‌ و آگاهی‌ جسم‌ ظلمانی‌ در حدّ مکانشان‌ می‌باشد. پس‌ درون‌ بین‌ باشیم‌ تا خدابین‌ شویم‌.

 

 

خداپرستان

1050. خداپرستان سه گروه‌اند: كثيري به واسطه آتش، قليلي توسط نور و معدودي به سبب وجه پاك‌كننده خود مي‌باشند.

 

 

خداشناسي

944. غيرتمندي عين جوانمردي، جوانمردي عين خداشناسي و خداشناسي عين خودشناسي مي‌باشد.

 

 

خداوند

366. خداوند عشق است و ثمر آشکارش عقل می‌باشد.

391.  خداوند حلاوت عشق را نصيب مشتاقانش مي‌نمايد.

419. خداوند لذت صورت را براي ملكوتيان و لذت عورت را براي ملكيان مقرر كرده.

449. خداوند صورت جمالش را در سيماي ابرار، و صورت جميلش را در سيماي مقربان به ظهور رسانيد.

477. خداوند در باطن به صورت جميل، و در ظاهر به صورت جمال هدايتگر بندگانش مي‌باشد.

603. خداوند توسط رحمانيتش، چراغي همچون خورشيد و فروغي همانند ماه و صورتي همچون محمد(ص) و سيرتي همانند علي(ع) دارد.

785. خداوند در قوس نزولي براي عارفان، مشهود و براي عالمان، مستور مي‌باشد.

787. خداوند كمال و جمالش در هستي به صورت خاك و آب تجلي كرد.

907. خداوند پس از آفريدن سه عالم،‌ در عالم چهارم صورت خود را آشكار نمود.

1043. خداوند در باطن، جمال و در ظاهر، جلال می‌باشد.

1086. خداوند براي مراقبت از زبور داود(ع) سليمان(ع)، و براي مراقبت از انجيل عيسي‌(ع) ذوالقرنين، و براي مراقبت از قرآن محمد(ص)، علي(ع) را قرار داد.

1123. خداوند هادياني دارد كه از ديد چشم‌ها غايب‌اند. براي رؤيت آنان چشم‌هايي لازم است كه با اشك شوق تطهير شده باشد.

1136. خداوند به صورت نور در اعلی عليين و اسفل سافلينِ انسان كامل تجلي كرده.

1173. خداوند ذاتش در صفاتش، صفاتش در افعالش، افعالش در اسمایش و اسمایش در اجسامش تجلی کرده.

1194. خداوند در هر موجودي شنونده و بیننده و فهمنده است.

 

 

خداوند جميل

28. دین، مدرسه عقل و دانشگاه عشق و نمایشگاه جمال است در پیشگاه خداوند جمیل.

 

 

خداوند رحمان

76. عشق، هدیه گرانبهایی است که خداوند رحمان به عنوان عیدی به مخلَصان درگاهش عنایت کرده.

402. خداوند رحمان دو نور هدایت کننده آسمانی برای بندگانش آشکار ساخت که ظاهر آن‌ها نور شمس و قمر، و باطن آن‌ها نور شریعت و معرفت می‌باشد.

*- خداوند رحمان‌ در عین‌ احدیت‌، واحد است‌. و خدا، خدایی‌ را نزاده‌، و از خدایی ‌زائیده‌ نشده‌، بلکه‌ در عالم‌ غیب‌ خالق‌ ارواح‌ است‌؛ همچنان‌ که‌ خورشید در عین‌ احدیت‌، واحد است‌ و خورشید، خورشیدی‌ را نزاده‌ و از خورشیدی‌ زائیده‌ نشده‌، بلکه‌ در عالم ‌شهود، خالق‌ انوار است‌.

*- خداوند رحمان‌، سفینهء‌ عرش‌ را بر دریای‌ عشق‌ می‌راند. ناخدایان‌ سفینه‌های ‌عرش‌ پروردگار، صاحبان‌ عشق‌ می‌ باشند.

 

 

خداي رحمان

481. خداي رحمان در دنيا نسبت به مردم، بخشنده، و مردم در آخرت نسبت به خداي رحمان، شرمنده مي‌باشند.

 

 

خدمت

887. انگيزه و هدف اصلي من از تشكيل جلسه «فروغ محفل روح الله» اين بود كه جواناني صديق و صاحب قلم تربيت كنم تا در آثار و نوشتارشان منشأ خدمت به اهداف و ارزش‌هاي والاي امام خميني(س) باشند.

 

 

خدمتگر

79. هیچ ستمگری ستم کننده‌تر از نفس، هیچ خدمتگری خدمت کننده‌تر از عقل، و هیچ زینتگری زینت کننده‌تر از عشق نمی‌باشد.

 

 

خروج دجال

233. خروج دجال با چشم چپ، و ظهور عیسی(ع) با چشم راست تحقق می‌یابد.

 

 

خشك زار شهوات

186. وعده پرودگار فرا رسید و خضرای ظلمات به خشک‌زار شهوات تبدیل گردید.

 

 

خشكي

289. راه یافتن از کثرت به وحدت، همانند راه یافتن از خشکی به دریا است.

 

 

خشكي كثرت

267. آدمیان مانند قطرات باران از دریای وحدت به خشکی کثرت می‌ریزند تا به صورت نباتات گوناگون آشکار شوند و پس از انتقال به عالم غیب، ارواحی گوناگون برای آخرتشان باشند.

 

 

خشم

537. از روشن‌ترين علائم دوزخيان، خشم آنان است در برابر كلمات بهشتيان؛ همچنان‌كه از بزرگ‌ترين علائم بهشتيان، صبر آنان است در مقابل سخنان دوزخيان.

919. همان‌گونه كه حيوان در خشم و شهوت است، انسان هم در مهر و محبت است.

*- تا انسان‌ اهل‌ خشم‌ و شهوت‌ است‌، در کلامش‌ رنگ‌ و بوی‌ نفرت‌ است‌.

 

 

خشن ترين و زشت ترين مخلوقات

176. ما مخلوقات زمین در منظومه شمسی در بازوی چهارم کهکشان راه شیری قرار داریم که از نظر لطافت و ظرافت نسبت به مخلوقات دیگر منظومه‌های درون کهکشان خودمان، خشن‌ترین و زشت‌ترین مخلوقات هستیم، چه رسد به مه‌رویان سایر کهکشان‌های بی‌نهایت هستی. 

 

 

خشوع

647. براي سبقت در صراط حميد كثيري توسط غرورْ محروم، و قليلي به واسطه خشوعْ مسرور مي‌باشند.

 

 

*خصلت مردان خدا

- خصلت‌ مردان‌ خدا، نیازمندی‌ آنان‌ است‌ در عین‌ بی‌نیازی‌.

 

 

خضر(ع)

448. موسي(ع) و خضر(ع) به موجب افراط و تفريط از هم جدا شدند.

510. موسي(ع) و خضر(ع) همانند آتش و نور، لازم و ملزوم يكديگرند.

882. موسي(ع) در محضر خضر(ع) به جاي حال، قال و به جاي حضور، آرزو داشت.

890. جواب نااُميدكننده خضر(ع) نسبت به سؤال اُميدواركننده موسي(ع) سببش بي‌صبري و برهان بود.

1162. همان‌گونه که خضر(ع) در امت موسی(ع) شناخته نشد، علی(ع) نیز در امت محمد(ص) شناخته نگردید.

1239. شتابندگی موسی(ع) در مقابل بردباري خضر(ع) باعث گردید تا از علم لدنّی بي‌بهره گردد.

 

 

خضرا

282. بذر ايمان را در سرزمین دل انسان كامل با کوثر عشق آبیاری کنیم تا شاهد خضرای آن باشیم.

1131. مردم همچون سنگ سخت در نزد اولياي الهي‌اند. با اشعه عشق، خاك و با كوثر عشق، خضرا مي‌گردند.

 

 

*خضران طریقت

- انسانها همانند سنگهای‌ پراکندهء منظومهء‌ شمسی‌ می‌باشند که‌ در اثر گردش‌ زمین‌ به ‌دور خورشید، قلیلی‌ از آنها به‌ عنوان‌ شهاب‌ سنگ‌ به‌ زمین‌ هبوط‌ می‌کنند. چنانچه‌ هر سنگی‌ از سنگهای‌ آلوده‌ و پراکنده‌ ارادهء‌ هبوط‌ به‌ این‌ سیارهء‌ سبزینه‌ را داشته‌ باشد، باید بداند که‌ کفارهء‌ سلامتی‌ از گناهانش‌ پاک‌ شدن‌ در شعلهء‌ سوزندهء جوّ زمین‌ است‌. خضران‌ طریقت‌ همچون‌ زمینی‌ سبزینه‌ و بهشتی‌ هستند که‌ در طواف‌ عاشقانه‌ خود به‌ دور شمس ‌الهی‌، از اطرافشان‌ گیرندهء سنگهای‌ جن‌ و انس‌ برای‌ نیل‌ آنها به‌ وجه‌ مهتاب‌گونهء‌ ملائکه‌ و روح‌ و بندگی‌شان‌ در سرزمین‌ بهشتی‌ خود می‌باشند.

 

 

خضراي انساني

639. آن نفسي كه از آتش حيواني به خضراي انساني راه نيابد، به روح قدسي تأييد نگردد.

 

 

خضراي زمين

672. راهيان جمال در بين آدميان، از آتش عشق همچون شهاب‌سنگ‌ها به سمت خضراي زمين صعود مي‌كنند.

 

 

خضراي ظلمات

186. وعده پرودگار فرا رسید و خضرای ظلمات به خشک‌زار شهوات تبدیل گردید.

 

 

خضر طريق

705. ذوالقرنين دو هزار و پانصد سال قبل به اتفاق خضر طريقش در ظلمات به كوثر ولايت راه يافت؛ در حالي‌ كه عده كثيري هم‌اكنون در الفاظ آن مانده‌اند.

846. هر انساني كه سرشت او توسط خضر طريق به روح ايمان تأييد نشود، پذيرنده هر شكلي و رونده هر سويي مي‌باشد.

895. سال‌ها در پي آب به سوي سراب مي‌رفتم تا اينكه توسط خضر طريقم به سرچشمه زمزم رسيدم.

947. سعادتمند كسي است كه دست از عصاي بُرهان كشيده،‌ همچون بُراقي تيزرو توسط خضر طريقش رهسپار جمال رحيميت مي‌باشد.

988. در بين راهيان طريق، عده قليلي توسط خضر طريقشان جوينده آب حيات مي‌باشند.

 

 

خضر نبی(ع)

304. موسای کلیم(ع) در مقابل خضر نبی(ع) همچون زمین خشكي است در مقابل چشمه‌اي جوشان.

 

 

خفاش

923. همان‌گونه كه خفاش حقايق ظاهر را در شب توسط واژگوني مي‌بيند، انسان هم حقايق باطن را در سَحر به واسطه سجده مي‌بيند.

 

 

خفاشان

318. مردم در آفتاب دنیا همچون پرندگان، پوشیده و در مهتاب آخرت همانند خفاشان، برهنه می‌باشند.

 

 

خلايق

607. همان‌گونه كه نور پديد آورنده آب، و آب پديد آورنده خلايق است، عشق پديد آورنده روح، و روح پديد آورنده حقايق مي‌باشد.

 

 

خلق

320. از رحمانيت خدا است که در ظاهر، چهره‌های مردم را در دنیا همچون چهره‌های اولیای خود خلق نموده.

 

 

خلقت آسمان ها و زمين

961. خلقت آسمان‌ها و زمين توسط عشق، و خلقت عشق به واسطه عقل مي‌باشد.

 

 

خلقت عشق

961. خلقت آسمان‌ها و زمين توسط عشق، و خلقت عشق به واسطه عقل مي‌باشد.

 

 

خلق و خوي آدميان

775. خُلق و خوي آدميان يا در زمان استقرار نطفه يا در زمان ‌شكل‌گيري جنين و يا هنگام نوجواني تنها توسط اولياي الهي به خُلق و خوي رحماني تحول مي‌يابد.

 

 

خلق و خوي رحماني

775. خُلق و خوي آدميان يا در زمان استقرار نطفه يا در زمان ‌شكل‌گيري جنين و يا هنگام نوجواني تنها توسط اولياي الهي به خُلق و خوي رحماني تحول مي‌يابد.

 

 

خلق هنري

140. دنیا و آخرت به منزله هنرستان و نمایشگاهی می‌باشد که نقش‌آفرین هنرستان دنیا مردمان‌اند. برای خلق هنری خود، از جمالی همچون عیسی‌ها(ع) و مریم‌ها(س) الگو بگیرید.

 

 

خلوت

933. صوفي، صفاي دل را در خلوت خود ميسر مي‌بيند.

 

 

خلوتي آسمان

340. خلوتي آسمان‌، برای عشق است و شلوغي زمين، براي عقل می‌باشد.



ادامه مطلب ...






خمینی(س)

678. با غروب خورشيد محمدي(ص) در رسالت، و غروب خورشيد خميني(س) در ولايت، نقاب‌هاي ظلمت بر روي چهره‌ها كشيده شد و صورت‌ها در زير نقاب‌ها توسط روش‌ها به شكل‌هاي گوناگون در آمد.

857. براي من در زمان رهبري خميني محبوب،‌ دوران سلوك بود و در زمان رهبري خامنه‌اي عزيز،‌ دوران صعود.

 

 

خواب

130. اگر زن مؤمنه‌ای در خانه خود نامحرمی را در خواب مشاهده نماید و بعد از خواب یکی از محرمانش كه زن مي‌باشد به خانه او بیاید، این رؤیا صحیح است؛ چون مؤمن به واسطه تزکیه نفس همچون بلوری شفاف، و غیر مؤمن همچون سنگی سخت در مقابل شیشه می‌باشد.

415. دنیا و آخرت مانند خواب و بیداری است. اعمال ما در دنیا همچون خواب، مجهول و در آخرت همانند بیداری، معلوم می‌باشد.

1197. از بزرگ‌ترین الطاف الهی است که بندگان قبل از روز جزاء اعمال خويش را در خواب‌هاي خود می‌بینند.

*- چون‌ مردم‌ در خواب‌اند، نیازی‌ به‌ شیطان‌ نیست‌ که‌ بر صراط‌ مستقیم‌ کمین‌ کند. آدم‌ خواب‌ بر هر صراطی‌ می‌باشد، الا بر صراط‌ مستقیم‌.

 

 

خوار كننده اولياي شيطاني

832. مؤمنان واقعي، نوازش كننده اولياي الهي و خواركننده اولياي شيطاني‌اند.

 

 

خواسته هاي نفس و عقل

789. گوش‌ها، چشم‌ها و دل‌ها به واسطه خواسته‌هاي نفس و عقل، شنوايان، بينايان و مشتاقان مظاهر مُلك و ملكوت مي‌باشند.

 

 

خواص

587. سؤال كردن عوام از خَواص بسيار آسان، و جواب دادن خواص به عوام بسيار دشوار مي‌باشد.

 

 

خواهان بهشت ملكوت

1022. تقاضاي دل‌ها دو گونه‌ است: دل‌هایی که خواستار دوزخ مُلك‌اند و دل‌هایی که خواهان بهشت ملكوت مي‌باشند.

 

 

خوبان

356. خوبان به ظن خود مرا بد می‌دانند. بدان نيز به خیال خود مرا خوب می‌دانند. من مابین خوبان و بدان در صف اوساط هستم.

 

 

خوبي ها

1012. خوبی‌ها و بدی‌ها در یمین و یسار آدمیان تأثیر مثبت و منفی می‌گذارد.

 

 

خودشناسي

944. غيرتمندي عين جوانمردي، جوانمردي عين خداشناسي و خداشناسي عين خودشناسي مي‌باشد.

 

 

خوراك

755. زيبايند كه خوراكشان شهد گل‌هاي بوستان مي‌باشد.

*- خوراک‌، بیشترین‌ تأثیر را بر جسم‌ و روح‌ انسان‌ می‌گذارد؛ چنان‌ که‌ پروانه‌ها به ‌واسطه چشیدن‌ از شهد گلها، زیبا و به‌ سبب‌ بوی‌ خوش‌ گلها، جذّاب‌ می‌شوند.

*- خوراک‌ دل‌، خوراک‌ روح‌ است‌ و خوراک‌ شکم‌، خوراک‌ جسم‌ می‌باشد. در بین ‌خوراکهای‌ دل‌، عشق‌ الهی‌ تقویت‌ کنندهء‌ عقل‌ است‌ و در بین‌ خوراکهای‌ شکم‌، عشق ‌مجازی‌ تقویت‌ کننده‌ نفس‌ می‌باشد.

 

 

خوراك جنيان و انسيان

686. آدميان چهار گروه‌اند؛ دو گروه فرشتگان و روحانيان‌اند و دو گروه جنيان و انسيان مي‌باشند. غذاي فرشتگان و روحانيان توسط عشق، و خوراك جنيان و انسيان به واسطه نفس فراهم مي‌گردد.

 

 

خورشيد

17. همان‌گونه که تمام موجودات به واسطه زُمختيشان دارای سایه هستند الّا خورشید، تمام آدمیان هم به واسطه زمختيشان دارای تيرگي هستند الّا محمد(ص).

25. همان‌گونه که خورشید در سیر کمالي خود از روشنایی آفتاب به روشنايي مهتاب می‌رسد، مؤمن هم در مسیر کمالی خود از روشنايي شریعت به روشنايي معرفت می‌رسد.

26. همان‌گونه که پایان خورشید به غروب، و پایان ماه به طلوع می‌انجامد، سیر مُسلِم به کمال، و سیر مؤمن به جمال ختم می‌شود.

97. عشق، برطرف کننده حجاب بین ناسوت و لاهوت، و خورشیدی است که نورش روشن کننده آسمان و زمین می‌باشد.

134. مؤمن در مقابل خدا همچون زمین در برابر خورشید است که چهار فصل دارد؛ فصل اوّل، پاییز: برای ریختن رنگ تعلقات. فصل دوم، زمستان: برای سفید شدن از تیرگی‌ها. فصل سوم، بهار: برای دمیدن روح و پديد آوردن ثمرات. فصل چهارم، تابستان: برای چشیدن حلاوت ثمرات.

137. در گفت و شنودی که ماه با خورشید داشت، چنین عرض کرد: ای شمس! ای رازدار مهربان! از اینکه مرا با نور آفتاب عالم‌تاب خود روشن نمودی، سپاسگزارم؛ لیکن از آنجایی که سالیان طولانی است محرمانی در بین زمینیان و آسمانیان ندارم، رنجیده شده‌ام؛ چرا که به واسطه نور آفتاب که در ظلمت شب بر من تاباندی، زمینیان بر من شوریدند و آسمانیان از من بر حذر شدند. ای شمس! از این همه تفضل و عنایتی که بر من رواداشتی و مرا از تاریکی مطلق به روشنایی کامل منور ساختی، بسیار در حضورت شرمنده‌ام؛ اما افسوس! مهتاب لطافت من که نتیجه آفتاب عنایت توست، باعث شد که پرده از روی ظلمت زمینیان بر دارد و آن‌ها را به ظلم و جنایتشان رسوا گرداند و مرا به جُرم روشنایی مهتابم، سرزنش و توبیخ کنند و همین طور آسمانیان که به‌ظاهر، درخشنده جلوه می‌کردند، با رؤیت بدر کاملم آنچنان نسبت به من محو و بر حذر شدند که مجبور به کاهش نور مهتابم شدم.

146. تعداد سلول‌های یک انسان حدود صد هزار میلیارد می‌باشد. اگر به عنوان مثال انسانی که صد کیلوگرم بار بر می‌دارد، بتواند به وحدت و اتحاد سلول‌های وجودش برسد، هر سلول می‌تواند همان صد کیلوگرم بار را بر دارد. چنانچه هر سلولی صد کیلوگرم بار بر دارد، هر ده سلول یک تُن بار را بلند خواهد کرد. بنابراین، یک انسان با اتحاد سلول‌هایش می‌تواند ده هزار میلیارد تُن بار را بلند نماید. اگر هر اتومبیل پنج تُن وزن داشته باشد، یک انسان می‌تواند دو هزار میلیارد اتومبیل را بلند کند. با توجه به مسافت صد و پنجاه میلیون کیلومتری بین زمین و خورشید، اگر هر اتومبیل ده متر باشد، طول این تعداد اتومبیل صد و سی و سه برابر فاصله زمین تا خورشید است.

156. انسان‌ها در مقابل اولياي الهي همانند سنگ‌های پراکنده منظومه شمسی می‌باشند که در اثر گردش زمین به دور خورشید، قلیلی از آن‌ها به عنوان شهاب‌سنگ به زمین سبزينه بهشتي براي كمال هبوط می‌کنند.

164. همان‌گونه که زمین بعد از قرن‌ها به‌تدریج از خورشید دور می‌گردد، جسم آدمی هم بعد از سال‌ها از روحش دور می‌شود. همان‌طور که زمین به واسطه نور و آب کمالش آشکار می‌شود، آدمی هم به واسطه عقل و عشق کمالش آشکار می‌گردد. کمال زمین از بین جمله موجودات، پیامبران و اولیا می‌باشند. کمال آدمی هم از بین جمله خواسته‌ها،  علوم الهی و معارف رحمانی می‌باشد.

189. انسان با تمام علوم، به واسطه تعلقات، شاهد حقایق و مقامات باطن خویش نمی‌باشد؛ چنانکه خورشید با تمام نور به واسطه اجرام اطرافش، شاهد کواکب آسمان خود نمی‌باشد.

201. اگر زمین در برابر خورشید به کمال و جمال رسیده، سببش آب است و اگر انسان در برابر پروردگار به کمال و جمال برسد، سببش کوثر است و کوثر نهری است در زیر عرش که حقیقتش عشق می‌باشد.

213. همان‌گونه که نقش خورشید در زمین، بدون آب منعکس نمی‌شود، وجه خدا هم در دل بدون کوثر انعکاس نمی‌یابد.

214. انسانی که دو خدا دارد، مانند زمینی است که دو خورشید دارد.

274. دو حقیقت ظاهر و باطن است که توسط جلوه‌هایشان شناخته می‌شوند: خورشید به واسطه آفتابش و الله به واسطه انوارش.

327. کمال گازهای سماوی، خورشید؛ کمال خورشید، شعله؛ کمال شعله، نور؛ کمال نور، آب؛ کمال آب، نباتات؛ کمال نباتات، حیوانات؛ کمال حیوانات، آدمیان؛ کمال آدمیان، ملائكه و كمال ملائكه، روح القدس می‌باشد.

350. همان‌گونه که ذرات نور از خورشید شفاف‌ترند، قطرات باران نيز از دریا زلال‌تر می‌باشند.

364. خورشید، شعله‌اي می‌باشد كه زشت و زیبای نورش در زمین آشکار مي‌گردد.

395. نفرین کردن انسان کامل نسبت به انسان جاهل، مانند غضب كردن خورشید نسبت به ماه می‌باشد.

427. بهترين مثال براي شرك، زمين است كه اگر دو خورشيد مي‌داشت، به تباهي كشيده مي‌شد.

440. پيامبر اسلام(ص) در مقابل پيامبران اولوا العزم، همانند خورشيد در برابر منظومه‌اش مي‌باشد.

441. حقايق محكمات و متشابهات قرآن، همانند خورشيد در مقابل موجودات زمين و ماه در برابر ستارگان آسمان مي‌باشد.

454. از دنيا همان بس كه توسط عشق، از گلخن شغب به گلشن شعف راه يافتم.

458. همان‌گونه كه آيينه تميز توسط خورشيد تأثيرگذار است، قلب پاك نيز به واسطه خدا تأثيرگذار مي‌باشد.

464. سنگ‌هاي آسماني طوافشان در خورشيد و كمالشان در زمين مي‌باشد.

466. همان‌گونه كه سنگ‌هاي آسماني از خورشيد دور مي‌شوند و به زمين نزديك مي‌شوند، آدميان نيز از خدا دور مي‌شوند و به خود نزديك مي‌شوند.

478. وحدت آسمان توسط ماه، و كثرت زمين به واسطه خورشيد نمايان مي‌باشد.

479. همان‌گونه كه سرانجام زمينيان با خورشيد و سرانجام آسمانيان با ماه است، سرانجام انبيا با محمد(ص) و سرانجام اوليا با علي(ع) مي‌باشد.

491. خورشيد از بين ستارگان، و محمد(ص) از بين پيامبران، نور آسمان‌ها و زمين مي‌باشند.

593. الله همچون خورشيد، و خورشيد همچون محمد(ص)، و محمد(ص) همچون جام جهان‌نماي عالميان مي‌باشد.

594. مغيبات از خدا، مكشوفات از خورشيد و معلومات از محمد(ص) مي‌باشد.

603. خداوند توسط رحمانيتش، چراغي همچون خورشيد و فروغي همانند ماه و صورتي همچون محمد(ص) و سيرتي همانند علي(ع) دارد.

608. روشنايي زمين توسط خورشيد، و با روشنايي انسان توسط خدا جمله حقايق ظاهر و باطن آشكار مي‌گردد.

611. دو خدا براي يك دل، مانند دو خورشيد براي يك زمين و دو شوهر براي يك زن مي‌باشد.

614. عمر سلول نسبت به عمر انسان، عمر انسان نسبت به عمر زمين، عمر زمين نسبت به عمر خورشيد، عمر خورشيد نسبت به عمر كهكشان و عمر كهكشان نسبت به عمر كيهان، بسيار اندك است.

616. مهدي(ع) همچون خورشيدي است كه با انوارش اولياي خود را همانند كواكب درخشنده در ظلمت زمين براي هدايت آدميان منور مي‌گرداند. 

618. سلول‌ها توسط سلامت بدن، بدن توسط سلامت زمين، زمين توسط سلامت خورشيد،  خورشيد توسط سلامت ستارگان، ستارگان توسط سلامت كهكشان و كهكشان توسط سلامت كيهان سالم مي‌باشند.

621. حقيقت در ظاهر همچون خورشيد و زمين، و در باطن همانند ماه و ستارگان براي سالكان الي‌ الله نمايان است.

677. همان‌گونه كه ماه كامل با كوچك كردن خود و كمرنگ نمودن مهتابش به طرف خورشيد روانه مي‌شود، انسان كامل هم با كوچك كردن خود و كمرنگ نمودن معارفش به سمت عالِم روانه مي‌گردد.

682. هوشمندي ماه نسبت به خورشيد، پوشاندن مهتابش مي‌باشد در برابر آفتاب.

687. همان‌گونه كه خورشيد و ماه همواره با دو گام نور و ظلمت به وجه پيامبران و اوليا مي‌رسند، جن و انس هم پيوسته با دو گام شريعت و معرفت به وجه فرشتگان و قدسيان مي‌رسند.

728. ماهيت آدميان همچون ابرها در روز توسط خورشيد و در شب به واسطه ماه نمايان مي‌گردد.

745. نورانيت خورشيد نسبت به ماه در روز است و نورانيت ماه نسبت به خورشيد در شب مي‌باشد.

746.  تيرگي و روشنايي ابرها در روز و شب توسط خورشيد و ماه مي‌باشد.

786. آسمان و زمين مرآتي مي‌باشند كه الله و رحمان و رحيم همچون: خورشيد و ماه و زهره، و محمد(ص) و علي(ع) و فاطمه(س) در آن متجلي است.

805. خورشيد، هنرمند شگفت‌انگيزي است كه سقف آسمانش را بسان مرآتي شفاف صيقل داده و سطح زمينش را به صورت گلزاري نقش‌آفريني كرده و اولياي رحماني‌اش را بر سقف آسمانش همچون كواكب درخشنده منعكس نموده است.

826. همان‌گونه كه خورشيد در شب، نور آسمان و در روز، روشنايي زمين است، محمد(ص) نيز در متشابهات قرآن، نور باطن و در محكمات قرآن روشنايي ظاهر مي‌باشد.

864. همان‌گونه كه زمين در مقابل خورشيد بهشت است، معشوق در برابر عاشق بهشت مي‌باشد.

894. خورشيد طلوع كرد و صُلح و قهرش بر خاكيان ظاهر گشت.

946. خورشيد درخشيد،  ماه منور شد، زهره به وجد آمد و كواكب به سماع افتادند.

973. برتري جسم نسبت به روح، همانند برتري زمين نسبت به خورشيد مي‌باشد.

977. براي رسيدن به تجليات معنوي، بايد همانند زمين نسبت به خورشيد تسليم اولياي رحماني گرديد.

1044. امام خميني(س) خورشيدي است در آخر الزمان كه طلوع آفتابش كوتاه و ظهور مهتابش بلند مي‌باشد.

1085. همان‌گونه كه خورشيد توسط نورش يابنده ماه و ستارگان مي‌باشد، عالِم هم به واسطه عِلمش يابنده مؤمن و مقربان مي‌باشد.

1109. همان‌گونه كه خورشيد در ظاهر حافظ و ناظر موجودات است، خدا نيز در باطن حافظ و ناظر مخلوقات مي‌باشد.

1111. زهره نسبت به ماه، ظاهر و نسبت به خورشيد، غايب مي‌باشد.

1143. فرق خورشيد و ماه اين است كه خورشيد به سوي تاريكي و ماه به‌ سمت روشنايي مي‌رود.

1204. قرآن همچون خورشید است. اگر نورش از اینکه هست بیشتر و یا کمتر گردد، آب‌هاي حيات‌آفرينش خشك و يا منجمد می‌گردد.

1212. اولیای الهی همانند ماه پلی مابین خورشيد و ستارگان از برای راغبانشان می‌باشند.

1218. خورشید نسبت به ماه، جلال و ماه نسبت به زهره، جمال و زهره نسبت به کواکب، جمیل می‌باشد.

1243. درک نکردن ماه توسط خورشید، منطقی است، درک نکردن خورشید توسط ماه غیر منطقي می‌باشد.

*- غذای خورشید گاز است، غذای زمین نور،و غذای انسان کامل عشق می باشد.

*- خدا خواست‌ که‌ از ابر برآمده‌ای‌ به‌ نام‌ عما پدیدار گردد؛ همچنان‌ که‌ خورشید خواست‌ که‌ از گاز برآمده‌ای‌ به‌ نام‌ بخار آشکار گردد.

 

 

خورشيد روز

1042. روشن باش همانند خورشيد روز، و درخشنده باش همانند ستارگان شب.

 

 

خورشيد عالمتاب

825. در آ‌ن هنگام كه خورشيد عالم‌تاب، زهره منور خويش را به عنوان امانت به ماه تابانش اهدا فرمود، از او خواست كه به اين نكات مهم گوش فرا دهد: اي ماه عزيز! تو خود آگاهي كه در چه مقام و جايگاهي قرار داري و در اين سراي ظلماني مكلفي كه از اين وديعه نوراني محافظت كني. دوم آنكه در مسافت روز و شب خود، آنچنان رفت و آمد خود را هماهنگ كني كه به زهره محبوب ستم نكني تا او همچون فرشته‌اي زيبا بتواند در عالم كثرت، راغبين مطهرش را در سحرگاهان به سوي ستارگان درخشنده وحدت جذب كند.

 

 

خورشيد فروزنده

63. عشق همچون خورشید فروزنده و قمر تابنده‌ای است که لطایف هستی را با تمام حقایقش به جزر و مد می‌کشاند.

601. قرآن، خورشيد فروزنده و ماه تابنده‌اي است كه در روز پيامبران را آشكار و در شب اوليا را ظاهر مي‌نمايد.

958. علماي رباني و اولياي رحماني براي مردم همچون خورشيد فروزنده و ماه تابنده، ظاهر مي‌باشند.

 

 

خورشيد ولايت

992. در آخر الزمان دابة الأرض زماني از زمين بيرون مي‌آيد كه حكم الهي توسط خورشيد ولايت واقع گرديده باشد.

 

 

خوشبختي فرزندان

475. محبت اولياي الهي در راه رستگاري مردم، افزون‌تر از محبت مردم در راه خوشبختي فرزندانشان مي‌باشد.

 

 

خوشبو

524. ثروت به صورت كود در بوستان اولياي الهي تبديل به گل‌هاي خوشبو مي‌گردد.

 

 

خوشرويي

809. خوشرويي و ترشرويي، دو كليد بازگشايي بهشت و دوزخ مي‌باشند.

 

 

خوف

39. «ابتر» به كساني گويند كه در ولايت،‌ كوثر رسول اكرم(ص) را در خانه علي(ع) همچون ناقه صالح(ع) پي كردند.

 

 

خونريزي قابيل

413. سرّ تخلف آدم(ع) قبل از ولايت چشیدن از شجره رسالت بود که با خونريزي قابیل مصداق پیدا کرد.

 

 

*خوی جوانمردي

- خوی‌ جوانمردی‌ حکم‌ می‌کند که‌ توسط‌ رب‌ّ بیرونی‌، رب‌ّ درونی‌ خود را بشناسیم‌.

 

 

خيال

356. خوبان به ظن خود مرا بد می‌دانند. بدان نيز به خیال خود مرا خوب می‌دانند. من مابین خوبان و بدان در صف اوساط هستم.



ادامه مطلب ...